RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAldiJumboLidlPlus
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn grote winnaar in Nederland, Jumbo verliest opnieuw

icon
Food17 januari, 2024

Voor het vijfde opeenvolgende jaar won Albert Heijn marktaandeel in Nederland, terwijl uitdager Jumbo zijn aandeel zag dalen. Ook Plus wint, de harddiscounters Aldi en Lidl stagneren.

De factor Jan Linders

In 2023 steeg het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland van 36,7% naar 37,1%, blijkt uit zopas gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen IQ. De marktleider weet al voor het vijfde opeenvolgende jaar marktaandeel te winnen. Die winst is voor een groot deel toe te schrijven aan expansie: de retailer voegde 38 winkels toe aan zijn portfolio en klokt af op 1.192 filialen. Een belangrijke factor was de overname van de Zuid-Nederlandse keten Jan Linders.

De Nederlandse nummer twee, Jumbo, zag het marktaandeel dalen van 21,4% naar 21,1%, ondanks de opening van 11 bijkomende filialen. Eind 2023 had Jumbo 696 supermarkten. Op grote afstand volgt Plus, de derde supermarktketen in het land: die kreeg er vorig jaar 54 winkels bij door de ombouw van Coop-filialen en heeft nu 398 winkels. Het marktaandeel steeg daardoor van 6,8% naar 7,8%.

Moeilijk jaar voor harddiscounters

Plus is lid van Superunie, de alliantie die nog heel wat regionale en familiale supermarktketens groepeert in Nederland. Die groep zag door het wegvallen van Jan Linders het aantal winkels terugvallen van 1645 naar 1571, maar het marktaandeel steeg wel licht: van 25,9% naar 26%. Prijsvechters als Dirk en Nettorama presteerden sterk – maar ze geven geen apart marktaandeel vrij.

Voor de harddiscounters is het vechten in Nederland: ze konden vorig jaar geen bijkomende vestigingen openen. Lidl stagneert op een marktaandeel van 10,6% met 438 filialen, Aldi verloor lichtjes aandeel van 5,4 naar 5,2%, met 485 filialen. In totaal realiseerden de Nederlandse supermarkten een omzet van 50,1 miljard euro: een record, met dank aan de inflatie.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN