RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Fairprice Group
  • Onderwerpen RetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo ziet de supermarkt van de toekomst eruit in Singapore

icon
Food24 januari, 2024
BPYF / Shutterstock.com

Een boodschappenautomaat voor 3.000 bestellingen per dag, een eigen betaalapp die dieven herkent en korting voor ouderen… Wie is FairPrice, de grootste supermarktgroep van Singapore?

Prijsvechten met robots

Met een marktaandeel van 35% is NTUC FairPrice veruit de grootste supermarktgroep van Singapore. De groep telt dan ook zeven verschillende winkelformats, van hypermarkten tot Cheers, dat net als rivaal 7-Eleven 24 uur op 24 open is. De supermarktgroep is een resolute prijsvechter, die niet alleen op vaste weekdagen kortingen geeft aan ouderen en kansarme klanten, maar ook zorgt dat zijn huismerken 10 tot 20% goedkoper zijn dan andere merken.

Op de internationale retailtop NRF 2024: Retail’s Big Show Asia Pacific deelt plaatsvervangend groeps-CEO Elaine Heng de innovatieve strategie en inspirerende toekomstplannen van Fairprice Group. RetailDetail zal erbij zijn, en dat kan jij ook!

220 orders per uur

Zijn prijsgedrevenheid weerhoudt Fairprice er niet van om een hypermodern en omnichannel ecosysteem uit te bouwen. Zo is er de AutoStore, het geautomatiseerd magazijn dat als een enorme automaat werkt. In het FairPrice Hub High-Tech Distribution Centre kan die vier keer sneller tot 3.000 orders per dag verwerken – indien nodig 220 orders per uur. Het gerobotiseerde systeem bestaat uit meer dan 20.000 bakken verdeeld over meerdere lagen en is anderhalf keer zo groot als een voetbalveld. De productiviteit is verviervoudigd, aldus de supermarktgroep.

Online werkt FairPrice met drie verschillende modellen: naast de klassieke leveringen vanuit het centrale, geautomatiseerde magazijn is er ook ‘same-day delivery’ binnen een straal van drie kilometer vanuit de supermarkten en hypermarkten. Voor de Aziatische klanten, die versheid absoluut cruciaal vinden, zijn die lokale bezorgingen een belangrijke versheidsgarantie. FairPrice omarmt ook ‘dark stores’, gesloten voor het publiek en in toenemende mate gerobotiseerd.

AI checkt betrouwbare klanten

Automatisatie vindt ook zijn weg naar de winkels. Een opvallend succes is de contactloze betaalfunctie in de FairPrice-app. Klanten kunnen al langer aan zelfscanning doen met hun smartphone, maar nu kunnen ze ook in de app afrekenen. Op het moment dat ze naar buiten lopen, hoeven klanten enkel nog een QR-code te scannen. Gewapend met slimme algoritmes berekent de kiosk onmiddellijk hoezeer de klant te “vertrouwen” is.

Het systeem bekijkt het profiel van de consument, samen met de items in het winkelwagentje. “Als je bijvoorbeeld een paar hele dure wijnen meeneemt, en dat is de eerste keer, dan zal er waarschijnlijk iemand naar je mandje komen kijken en het controleren. Na een tijdje, misschien al na het tweede bezoek, zullen we weten dat je een betrouwbare klant bent”, legde ‘head of digital business’ Johnny Wong uit aan Singapore Business Review.

Liefst 80% van de gebruikers betaalt inmiddels twee keer per maand of meer via de FairPrice-app, wat de app ook de prijs voor “Singapore User Experience of the Year – Retail” opleverde. Nu wil FairPrice die data natuurlijk ook gaan gebruiken om de voorkeuren van klanten beter te begrijpen en om de winkelervaring te personaliseren, van productsuggesties tot op voorhand signaleren of iets beschikbaar is in hun dichtstbijzijnde winkel.

De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt de Retailhunt je mee op het beste van de tours en het programma van de NRF Big Show 2024 in Singapore.

Klik hier voor meer informatie
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN