RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenManagementwissel
  • Geografie Zweden
  • Personen Daniel ErvérHelena Helmersson
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M wisselt van CEO na teleurstellend jaar

icon
Mode31 januari, 2024

CEO Helena Helmersson geeft het op bij H&M na een jaar dat weer niet goed genoeg was, hoewel de nettowinst verdubbelde en de omzet groeide. Ze geeft de fakkel door aan Daniel Erver, nu topman van het H&M-merk.

Betere marges

Het voorbije jaar steeg de groepsomzet met 6%, maar zonder Rusland en Wit-Rusland zou er een groei van 8% zijn geweest. Ook de brutowinstmarges zijn gestegen, maakt Helmersson bekend. De nettowinst klom tot 8,7 miljard Zweedse kroon (770 miljoen euro), wat meer dan het dubbele is dan een jaar eerder.

Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen. Rivaal Inditex doet het al jaren beter, terwijl de veel hogere nettowinst deels te verklaren is door de zware reorganisatiekosten die in 2022 nog sterk op de winst drukten. In die herstructurering verloren 1500 medewerkers hun baan. Deze week kondigde de groep nog een grote sanering aan in Spanje, nota bene de thuismarkt van Inditex, waar bijna een kwart van de winkels sluit.

Omzet daalt

Het jaar eindigde ook niet in schoonheid: de operationele winst steeg in het vierde kwartaal wel, maar bleef onder de prognoses. De winstmarge daalde zelfs ten opzichte van het derde kwartaal. In de periode tussen 1 december en 29 januari daalde de omzet met 4%, waar een jaar eerder nog een stijging van 5% was.

Bestuursvoorzitter Karl Johan Persson bedankt Helmersson dus om de winstgevendheid te verbeteren, maar kondigt ook een verrassende wissel aan: Daniel Erver, huidig hoofd van het H&M-enseigne, krijgt nu de hele groep onder zich. Erver belooft zich verder te richten op winstgevendheid (eerder dan prijsverlagingen) en streeft dit jaar naar een operationele marge van 10%. De groep zal zich dus vooral moeten zien te onderscheiden van goedkope moderetailers zoals Shein en Primark.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Mango in nieuw jasje: nieuw hoofdkantoor, nieuwe naam, nieuwe structuur

    Modegroep Mango wil groeien, en markeert dat met een belangrijke symbolische stap. Het Spaanse concern verandert niet alleen zijn statutaire naam, maar verhuist ook zijn hoofdkantoor naar de recent opgeleverde Mango Campus.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Lululemon van start in Italië met eerste winkel in Milaan

    Lululemon breidt zijn Europese activiteiten verder uit: de Canadese sportkledingretailer opende zopas een eerste Italiaanse winkel in het winkelhart van Milaan.

  • icon
    Mode22 juli, 2025
    Moederbedrijf Tommy Hilfiger schrapt banen in Amsterdam

    PVH, de holding boven onder andere Calvin Klein en Tommy Hilfiger, voert ontslagen door op zijn regionale hoofdkantoor in Amsterdam. De reorganisatie volgt op een miljoenenverlies in het eerste kwartaal.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN