RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen aparte campagnes meer voor Cola light of Cola zero

icon
Food5 maart, 2015

Coca-Cola treedt als één familie naar buiten

De aparte campagnes en de aparte aanpak per product waren organisch gegroeid: telkens als Coca-Cola een nieuw product introduceerde, werd er een andere commerciële ploeg op gezet. Die tekende een specifieke aanpak uit met eigen merkwaarden.

 

Daar wil Coca-Cola nu vanaf: het wil opnieuw communiceren naar de klant onder de algemene hoofding van Coca-Cola, daarna is het aan de klant om te kiezen welk product uit de hele Coca-Cola-familie hij precies wil.

 

De nieuwe aanpak zal tot uiting komen in de nieuwe reclamecampagnes die vanaf 4 mei worden gelanceerd. Het concern wil immers wachten tot na de afloop van de campagne die recent werd gelanceerd om het honderdjarig bestaan van het iconische glazen flesje te vieren.

 

Alleen etiketten op flesjes verschillen nog

Ook in de retail moet de nieuwe aanpak zichtbaar worden: zo krijgt elk flesje of elk blikje hetzelfde uitzicht. Het onderscheid zal alleen nog worden gemaakt door de kleur van de etiketten: rood voor classic, zilver voor de light, zwart voor zero en groen voor life.

 

Daarop zullen dan wel de specifieke eigenschappen een prominente plaats krijgen, zoals ‘zero calories – zero sugar’ bij Cola-Cola zero. Voorts zullen alle pancartes dezelfde worden. Er komen dus geen afzonderlijke aandachtstrekkers meer voor de onderscheiden submerken.

 

Of de nieuwe, generalistische aanpak de trouwe aanhangers van een bepaald type cola niet zal vervreemden van hun product? “Geen enkel merk heeft zo’n sterke binding als Coca-Cola. We willen de emotionele waarden die de consumenten toekennen aan hun product trouwens allemaal op het niveau van het moedermerk brengen. De drie varianten met minder of geen calorieën kunnen dan meesurfen op de sterkte van de Classic. Ze zullen op het einde van elke tv-spot overigens duidelijk in beeld worden gebracht”, zegt brand director Northwest Europe Nordics Hilary Quinn.

 

Opmars calorie-arm zet zich door

Intussen zet de opmars van de calorie-arme of -vrije dranken zich overigens verder: het aandeel van deze dranken is geklommen tot meer dan 45% van de totale verkoop van Coca-Cola. Ook kiezen consumenten meer voor kleinere verpakkingen. Verpakkingen tot en met een halve liter staan nu al voor 55% van het verkoopvolume.

 

De nieuwe aanpak wordt in een aantal Europese landen uitgetest: in de kopgroep zitten België, Nederland, Frankrijk, Ierland, Spanje, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. Als de aanpak hier aanslaat, wordt hij ook elders uitgerold.

 

“Het idee van de nieuwe aanpak is ontstaan in Europa en vervolgens voorgesteld aan Atlanta. Het gaat dus niet om een besparingsoperatie die vanuit de VS wordt opgelegd. Integendeel, onze media-uitgaven zullen nog stijgen”, zegt Quinn, die al bijna vijftien jaar de productlanceringen begeleidt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN