RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Blabloom
  • Onderwerpen RetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Blabloom van babyshop tot kenniscentrum evolueerde

icon
Schoonheid/verzorging12 februari, 2024

Is het een kinderwinkel of een kenniscentrum voor duurzaam ouderschap? Blabloom is het allebei: elk product is er getest door echte gezinnen, wat unieke data oplevert. Met een webshop, een winkel in Genk en een internationale community toont de ‘local hero’ de kracht van omnichannel.

“Het moest beter kunnen”

Blabloom timmert al tien jaar aan de weg. De voormalige spoedverpleegster Kim Smeets had als toekomstige moeder heel wat vragen (en angsten), waar ze nauwelijks antwoord op vond. Ze kreeg bij de traditionele winkelketens wel een hele lijst met spulletjes in haar handen geduwd, maar wat had ze nu echt nodig? En wat waren de beste keuzes? “Achteraf bleek toch dat een deel van onze aankopen eigenlijk niet nodig waren en van sommige producten de kwaliteit te wensen overliet. Dat moest beter kunnen.”

Alleen wat Smeets ook voor haar eigen kinderen zou gebruiken, wil ze aanbieden. “We willen echt producten met een meerwaarde, dus niet alleen leuke dingen maar ook bewust en duurzaam. De bal is eigenlijk aan het rollen gegaan met een artikel over schadelijke stoffen in billendoekjes. Ik ben dat gaan onderzoeken en heb een alternatief gevonden, en dat is nog altijd een van onze toppers.”

Meer dan 500 testrondes

Dat soort research is vandaag nog steeds typerend voor Blabloom: data en informatie zijn cruciaal in het model, maar zelf elk product uitproberen kan natuurlijk niet meer. Daar komen de testers in beeld: elk product wordt door meerdere klanten uitgeprobeerd, waarna hun verslag wordt gedeeld en als advies- en informatiebron dient voor andere klanten. “Vorig jaar deden we al onze 500e testoproep. Meestal zijn er ook een vijftal personen die hetzelfde product testen, voor een genuanceerder beeld.”

Niet alleen klanten appreciëren het, ook de merken zelf: zij krijgen zo reclame, reviews én inzichten. Al is het een enorm tijdrovend proces, geeft Smeets toe. “Al veel concurrenten hebben ons proberen te kopiëren, maar je merkt dat ze het na een tijdje toch weer opgeven.” Ook Blabloom zelf zoekt nog manieren om die grote hoeveelheden kennis en content beter te vermarkten.

Het winkelpunt als vraagbaken

De medewerkers van het bedrijf zijn bijgevolg echte experts, wat van de winkel in Genk een heuse ‘destination’ maakt. “De hoogste penetratie hebben we nog steeds in de regio rond de fysieke winkel. Het is een one-stop-servicepunt”, aldus Smeets, die het belang van die fysieke aanwezigheid ziet. Komen er in de toekomst dan misschien nog extra Blabloom-winkels? Hoewel op het verlanglijstje, is het nog geen concreet plan: alleen al medewerkers vinden met zoveel kennis – of ze opleiden – is een titanenklus.

Voor onlineklanten wil de retailer ondertussen wel meer inzetten op videocontent. Informatie en advies blijven voor Blabloom immers de wapens om tegen de groeiende platformen en grote ketens te vechten. “We willen blijven informeren. We hebben brochures over heel wat topics, op termijn kunnen we eventueel webinars aanbieden en in de winkel organiseren we steeds meer events en workshops. Dat kan ook gewoon eens een gezellige verwenavond voor mama’s zijn.”

Meer weten over deze bijzondere omnichannel-gamechanger? Kim Smeets spreekt op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress, naast kleppers als Amazon, Zalando en Ocado.

Klik hier voor meer informatie en tickets
Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging21 november, 2025
    [In Beeld] 450 bezoekers voor opening grootste Douglas-winkel van België

    De nieuwe Douglas-winkel op het Molenpoortplein in Hasselt opende vrijdagochtend de deuren en wist meteen honderden bezoekers te lokken. Sommige klanten stonden al sinds de vroege ochtend paraat.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN