RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consumentenvertrouwen weer positief, ook omzet detailhandel stijgt

icon
Algemeen19 maart, 2015

Optimisten krijgen de bovenhand

De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die het consumentenvertrouwen meet, kwam in maart uit op 2: dat betekent dat er 2 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. In februari stond de index nog op -7, wat inhield dat de zwartkijkers toen nog de bovenhand hielden.

 

Door de positieve ommekeer zit het vertrouwen nu een stuk boven het twintigjarig gemiddelde van -8. De beste situatie ooit (27% meer optimisten dan pessimisten) werd in april 2000 bereikt, het dieptepunt van -44 was er in februari 2013.

 

Koopbereidheid verbetert

De consumenten tonen zich momenteel vooral positief over de ontwikkeling van de economie. Dit hangt samen met positieve berichten over de aantrekkende activiteiten en de verbetering van de arbeidsmarkt in de afgelopen maand. Op de Amsterdamse aandelenmarkt stijgen de koersen ook al een tijd.

 

Dit alles vertaalt zich in een iets minder negatieve koopbereidheid: deze deelindicator van het consumentenvertrouwen verbeterde in maart 2 punten om uit te komen op -7. Voor het eerst sinds begin 2008 is het aantal consumenten dat de tijd gunstig acht voor grote aankopen (denk aan wasmachines of tv’s) even groot als het aantal dat de tijd ongunstig vindt.

 

Detailhandel boekt meer omzet

Intussen blijkt trouwens dat de detailhandel in januari 0,8 procent meer omzet boekte dan in dezelfde maand van 2014. Daarmee houdt de sector de groei vast die in 2014 werd ingezet. De stijging is vooral het gevolg van het groter verkocht volume: de prijzen daalden immers. In de voedingssector was dat overigens voor het eerst in zes maanden het geval: veel goederen werden er met een hogere korting verkocht.

 

Opgedeeld per sector groeide de omzet in voedingswinkels in januari met bijna 3%, dankzij de goede verkoopcijfers van de supermarkten. Speciaalzaken leverden een beetje in. In de non-food kwam de omzet 1% hoger uit dan vorig jaar, al was het beeld wel gevarieerd: winkels in consumentenelektronica of woninginrichtingsartikelen en drogisterijen zetten meer om dan een jaar eerder, terwijl de omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en vooral textielsupermarkten lager was.

 

Postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden ruim 9 procent meer omzet dan in januari vorig jaar. Daarmee nam de omzet iets minder sterk toe dan in de afgelopen maanden.

 

Nederlandse handel blijft niettemin achter

Bij de interpretatie moet wel rekening worden gehouden met een koopdageneffect: januari 2015 telde een donderdag minder en een zaterdag meer. Op een zaterdag wordt in veel detailhandelsbranches meer omgezet dan op een donderdag. Na correctie voor dit positieve koopdageffect kwam de omzet amper boven het niveau van een jaar geleden uit, en ook het volume groeide licht.

 

Ondanks de groeicijfers van de laatste maanden blijven de prestaties van de Nederlandse winkeliers echter nog achter bij die van collega’s uit veel andere Europese landen, zoals de buurlanden België en Duitsland, besluit het CBS.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN