RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Shopopop
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Shopopop een antwoord biedt op de uitdaging van same-day home delivery in foodretail

icon
Food21 februari, 2024
Shopopop

Boodschappen thuis laten leveren door buren? Dat is waar Shopopop op inzet. Het innovatieve platform brengt consumenten, handelaars en particuliere bezorgers in verbinding om zo thuislevering op dezelfde dag mogelijk te maken. “Kostenefficiënt, duurzaam en flexibel”, stelt countrymanager Benelux Sacha Buyck.

Duurzaam businessmodel

In 2014 komt Antoine Cheul, mede-oprichter van Shopopop, terug van India met een idee. Hij zag daar dat lunchboxen tot bij arbeiders geleverd werden van thuis uit, door deze mee te geven aan mensen op de trein. Een ingenieus systeem van kleuren en codes zorgde dat alles vlot werkte. Met dat idee gingen Cheul en Johan Ricaut aan de slag in het Franse Nantes. Waarom zouden mensen hier die van A naar B gaan, niet iets kunnen meenemen voor een ander? Shopopop was geboren.

In 2020 duwde de pandemie het bedrijf in een stroomversnelling: de vraag naar thuislevering boomde en Shopopop was de ideale manier voor supermarkten om deze explosieve vraag te baas te kunnen. Op enkele maanden een wagenpark uitbouwen en magazijnen zetten, is immers niet mogelijk. Via Shopopop konden ze van de ene op de andere dag enorm schalen. En dat gebeurde.

Na de pandemie viel het niet stil, integendeel. Er stapte ondertussen een grote investeerder mee in het verhaal met een injectie van twintig miljoen euro en financieel draait het bedrijf nu in Frankrijk ook op eigen benen. “Er is dus een duurzaam businessmodel”, beklemtoont Buyck. “Dat is toch niet onbelangrijk: het toont dat Shopopop een betrouwbare partner kan zijn op lange termijn.” In 2023 werden er drie miljoen leveringen via Shopopop uitgevoerd en het bedrijf blijft groeien.

Pieken in vraag om thuislevering bezorgen supermarkten kopzorgen

De vraag naar thuislevering is grimmig. Niet enkel doorheen het jaar, maar ook doorheen de week en zelfs de dag. “Consumenten willen kiezen wanneer ze hun boodschappen thuis geleverd krijgen, niet alleen op welke dag, maar ook tussen welke uren. Dat zorgt voor enorme pieken en dalen in de vraag naar levering. Dat blijkt ook uit onze data, waar we bijvoorbeeld zien dat op maandag dubbel zo veel vraag is naar thuislevering dan op woensdag”, weet Sacha Buyck, “Dit fenomeen zorgt voor kopzorgen bij retailers, want ofwel beperk je de keuzes voor klanten door een maximum aantal leveringen in bepaalde tijdsvensters toe te laten, ofwel moeten supermarkten investeren in overcapaciteit om de pieken aan te kunnen. Weggegooid geld dus.”

De retailer staat voor de keuze, meer klanttevredenheid met hogere kosten? Of klanten teleurstellen en inzetten op rendabiliteit?

“We merken dat crowdshipping, het concept waar Shopopop op gebaseerd is, erg geschikt is om met deze pieken om te kunnen. We maken gebruik van mensen die al op de baan zijn, dat zijn er altijd meer dan genoeg om alle leveringen gedaan te krijgen. We moeten dus niet investeren in overcapaciteit. Maar naast het feit dat dit dus erg flexibel is, is het ook erg snel schaalbaar. Als e-commerce boost, kunnen wij de groei goed volgen. In tegenstelling tot klassieke last mile-oplossingen, want nieuwe mensen aanwerven, voertuigen kopen en magazijnen zetten, daar gaat vaak veel tijd en geld over”, maakt Buyck zich sterk.

Shopopop op het Omnichannel & E-Commerce Congress

Op 5 maart geeft countrymanager Sacha Buyck een keynote op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, naast onder andere Ocado en Amazon. “In feite kom ik niets nieuws vertellen, want ons concept kent iedereen al. AirBNB, bol.com, InstaCart… ze hebben allemaal dezelfde recepten, waar ook Shopopop gebruik van maakt. Maar toch denk ik dat we voor vele geïnteresseerden echt wel een eye-opener kunnen zijn, want velen hebben logistiek nog nooit met een andere bril bekeken”, belooft Buyck.

Bestel snel je ticket voor het congres via de knop hieronder.

Ja, ik kom op 5 maart naar het Omnichannel & E-Commerce Congress
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN