RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AmazonBlabloomOcadoShopopopZalando
  • Onderwerpen E-commerce
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “E-commerce is zijn wilde haren kwijt”

icon
Algemeen23 februari, 2024

De cowboyjaren van e-commerce zijn voorbij. Onlineretail is volwassen aan het worden en daar hoort ook een andere mentaliteit bij. Net als nieuwe manieren van innoveren en inspireren…

De mature mindset

Van Amazon over Ocado en Shopopop tot Blabloom: hoe divers de sprekers op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 5 maart ook zijn, ze hebben één ding gemeen: ze zoeken naar nieuwe manieren. Niet meer zomaar om te groeien, maar om rendabel te groeien. En dat is een nieuwe en heel andere mindset voor die sector.

“E-commerce en omnichannel zijn in een soort van maturiteitsfase terechtgekomen,” merkt Vlerick-docent Gino Van Ossel. Al is dat heel paradoxaal: “Aan de ene kant zie je de vernieuwing en verandering (vooral via technologie en duurzaamheid) nog altijd even snel gaan als vroeger, maar aan de andere kant is ‘the sky’ niet langer ‘the limit’ en lijkt de tijd van dubbelcijferige groei achter ons te liggen.”

Niet tot in de hemel

Na een heel vreemde periode waarbij er eerst een enorme coronagroei was, begon de totale retailmarkt te krimpen door onder andere de hyperinflatie. Anders dan in het verleden werd nu ook e-commerce getroffen: er kwam een correctie op het omzetaandeel van e-commerce en de sector zakte terug naar een normaal groeipercentage, zoals Zalando-topman Fabio Baum zelf aangeeft.

Van Ossel: “De bomen groeien niet tot in de hemel, zo blijkt. Dus moeten de onlineretailers en techbedrijven nu de tering naar de nering zetten. Ook de tijd van gratis geld, en dus van spectaculaire groei, ligt achter ons. Het wordt steeds moeilijker om investeerders en financiers te overtuigen om de gaten dicht te rijden, zoals we bijvoorbeeld zien bij Pieter Pot en Crisp.”

“Het spektakel is eraf”

Het gevolg is dat die bedrijven zich steeds meer moeten gedragen zoals andere bedrijven. “Het worden corporates: de ‘start-upcultuur’ van alles mag en alles kan verdwijnt. Het spektakel is eraf. Investeerders eisen duidelijke perspectieven”, ziet de retailspecialist. Hij noemt het voorbeeld van de drankbezorger Andy: die moesten stoppen, niet omdat het geen goed concept was maar omdat ze te laat begonnen zijn. De timing zat verkeerd om zoiets nog van de grond te krijgen.

Elke business moet vandaag geld opbrengen, in tegenstelling tot de leuze dat “profit highly overrated is” van enkele jaren geleden. Het is echter wel die attitude die bedrijven als Amazon, Ocado en Zalando groot heeft gemaakt. Tot vorig jaar was elk jaar voor Coolblue een recordjaar, nu zie je dat de elektronicaspeler het personeelsbestand inkrimpt en inzet op efficiëntiewinsten. Dat is iets wat ze nooit eerder moesten meemaken. “Tegelijkertijd blijven zij volop inzetten op vernieuwing: een typisch voorbeeld van wat we in de toekomst meer mogen verwachten.”

Tijd voor strategie

Het resultaat is inderdaad geen stilstand, maar net een nieuwe zoektocht naar innovatie. De sprekers op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress zijn er het levende bewijs van. Sasha Buyck van Shopopop werkte in het verleden bij Bol. Hij kent de klappen van de zweep dus maar al te goed. Nu richt hij zich op de ‘last mile’, de blijvende achillespees van onlineretail. Ook Ocado blijft inzetten op de onlinemoeilijkheden van foodretailers.

Zalando is dan weer sterk bezig met designermerken en consumentenbinding via content. “Waar marktplaatsen vroeger puur dachten ‘hoe meer, hoe liever’, gaan zij nu ook bewust op zoek – niet alleen naar de gaten in hun aanbod, maar ook naar het assortiment met de beste marges en het meeste strategische potentieel. Als Bol bijvoorbeeld lokaal sterk staat, is het logisch dat Amazon inhaakt door lokale kmo’s een wereldwijd platform aan te bieden.”

“De rode draad is dat al deze cases inspiratie bieden in een digitale markt. Je krijgt een goed overzicht van wat vandaag gebeurt, zowel van de meest toonaangevende internationale spelers als verrassende kleinschalige initiatieven. De consultants en technologieverschaffers tonen tegelijk wat allemaal mogelijk is.”

Laat je inspireren en bestel snel je ticket voor het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congres via de knop hieronder.

Ja, ik kom op 5 maart naar het Omnichannel & E-Commerce Congress.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN