RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBev
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dalende winst ondanks recordomzet voor AB InBev

icon
Food29 februari, 2024
Shutterstock.com

Prijsverhogingen stuwden de omzet van AB InBev vorig jaar naar een recordhoogte, maar de volumes staan onder druk. Terwijl de brouwer de schade opmeet van het “anti-woke” activisme in de Verenigde Staten, klinkt topman Michel Doukeris voorzichtig positief.

Problemen in de VS

De brouwer van Budweiser, Stella Artois en Corona zag de omzet in 2023 met 7,8% stijgen naar 59,38 miljard dollar (54,8 miljard euro). De groei is wel enkel te danken aan prijsverhogingen: het verkochte volume daalde met 1,7% naar 584,73 miljoen hectoliter. Daarvan was bijna 506 miljoen hectoliter bier – de multinational verkoopt immers ook andere dranken (zoals cocktails en hard seltzers) in het kader van zijn ‘Beyond Beer’-strategie.

De nettowinst daalde wel van 5,97 naar 5,34 miljard dollar (4,9 miljard euro). Vooral in de VS kreeg de brouwer klappen: conservatieve consumenten verslikten zich daar in een marketingcampagne voor Bud Light met een transgender influencer, waardoor de verkoop kelderde. Het merk kruipt slechts zeer langzaam weer uit het dal. Er was ook een grote impact van de devaluatie van de Argentijnse peso. Sterke groei op onder andere de belangrijke Mexicaanse markt kon dat verlies niet compenseren.

Een voorzichtig optimistische topman Doukeris verwacht dat de bedrijfswinst dit jaar weer met 4 tot 8% zal stijgen, en dat ook de volumes weer zullen aantrekken. Hij verhoogt dan ook licht het dividend.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-gedreven assistent voor winkelmedewerkers.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN