RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen innovatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Colruyt test slimme winkelkar

icon
Food6 maart, 2024

Colruyt experimenteert met een zelfscannende winkelkar. De ‘Smart Cart’ is in eigen huis ontwikkeld en wordt de komende maand getest in Halle.

De kar scant…

In de Colruyt van Halle duikt deze maand een bijzondere kar op. De “Smart Cart” scant zelf de producten die klanten erin leggen. Op het eind van de winkelbeurt rekent de winkelkar ook automatisch af. Het systeem is te vergelijken met de Dash Cart van Amazon, maar Colruyt Group zegt deze zelf te hebben ontwikkeld.

“Een volgende stap richting de winkel van de toekomst”, zegt de supermarktgroep zelf. Al is het nog pril: in maart proberen enkele eigen medewerkers de kar uit, daarna volgt een grondige evaluatie en wordt bekeken of in de loop van 2024 ook klanten de kar kunnen testen.

De winkelkar “herkent” wat erin zit doordat de klant in de winkelkar de barcode van de producten scant. Producten zonder barcode, zoals groenten en fruit, voegen klanten na het wegen met een code toe. Slimme sensoren (onder andere met cameratechnologie) en AI controleren de correcte registratie en het gewicht van de producten. Op het scherm in het handvat kan je de lopende rekening opvolgen en je Xtra-boodschappenlijstje raadplegen – dat automatisch bijgewerkt wordt tijdens het winkelen.

… en rekent af

Betalen gebeurt automatisch, onder andere via Payconiq, op het moment dat de klant de winkel wil verlaten. Op langere termijn zal dat ook kunnen met Xtra Pay. “Het is de bedoeling om het registratieproces op de kar op termijn nog gevoeliger te versnellen met behulp van artificiële intelligentie en productherkenning, zodat het shoppen nog vlotter verloopt”, zegt COO Jo Willemyns.

Uiteraard ziet Colruyt dankzij het scherm op de winkelkar ook kansen voor retailmedia. De Smart Cart kan een digitaal platform worden waarop de klanten bijkomende diensten kunnen worden aangeboden, bijvoorbeeld om hen te helpen om producten te vinden in de Colruyt-winkels, promoties te herkennen en boodschappenlijstjes te beheren. “Het wordt op termijn dus mogelijk deze kar in te zetten als communicatie- en interactiekanaal met de klant op hét meest relevante moment voor hen en voor ons: een interessante opportuniteit”, besluit Willemyns.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN