RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Rohlik
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onlinesuper Rohlik na één jaar al winstgevend in München

icon
Food7 maart, 2024

De Tsjechische online supermarkt Rohlik realiseerde vorig jaar een omzetgroei van 25% naar 700 miljoen euro. Eén jaar na de Duitse start is de retailer al winstgevend in München, net als in Tsjechië en Hongarije.

Service en automatisering

Vorig jaar noteerde de pure player 11,5 miljoen bestellingen, die werden geplaatst door ruim 800.000 klanten in vijf Europese landen. In elke markt nadert Rohlik break-even, meldt oprichter en CEO Tomáš Čupr. In Tsjechië en Hongarije was het bedrijf al winstgevend, en een jaar na de lancering is het dat nu ook in München, de eerste Duitse stad waar de onlinesuper van start ging (onder de naam Knuspr.de). De retailer is ook actief in Berlijn, verdere expansie in het land zal volgen.

Rohlik gaat prat op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 76% tussen 2015 en 2023. Het succes is volgens de topman te danken aan de combinatie van een “meedogenloze focus” op klantenservice met geavanceerde automatisering en een eigen AI-gedreven technologieplatform, waarmee het bestellingen kan voorspellen en routes optimaliseren. Rohlik bezorgt een breed supermarktassortiment vaak al binnen de 15 minuten: 97% van de leveringen zijn op tijd.

Groeipotentieel

“Veel mensen hebben het langetermijnpotentieel van online boodschappen in twijfel getrokken, maar we hebben altijd geloofd dat je een sterk bedrijf kunt opbouwen op basis van uitzonderlijke klantenservice”, aldus Čupr.

Rohlik verwijst naar een studie van McKinsey die inschat dat online boodschappen in 2030 in bepaalde landen een aandeel van wel 30% kunnen behalen. Vandaag is de penetratie van food online in het merendeel van Europa minder dan 10%. De sector heeft het groeiritme van tijdens de pandemie niet kunnen volhouden: veel klanten zijn teruggekeerd naar de fysieke winkel omdat onlinespelers worstelen met bezorgtijden en slechts een beperkt assortiment aanbieden – vaak tegen hoge prijzen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN