RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken

icon
Food19 mei, 2015

Aroma’s en ingrediënten toonaangevend in food-huismerken

De winnende huismerken werden geselecteerd uit ruim 210 producten in dertig categorieën in food, gezondheid, beauty, keuken en huishouden. Ze werden het afgelopen jaar geïntroduceerd in 45 retailorganisaties in 16 Europese landen. “De winnaars van de Awards laten zien dat innoveren in private label verder gaat dan de bekende grote retailorganiaties” , stelt PLMA-voorzitter Brian Sharoff. “Uit de variatie in winnende groot- en kleinschalige retailers blijkt creativiteit en innovatie in private label”.

 

Huismerkinnovaties in food blijken bijvoorbeeld gericht te zijn op bijzondere aroma’s (denk aan biologische rijstkoekjes met bananenaroma of granola met zeven noten) en op nieuwe ingrediënten die gezondheidsvoordelen bieden, zoals probiotische granaatappelyoghurt. Daarnaast is er een trend naar meer gemak in maaltijdbereiding.

 

Non-food speelt met fruit- en versgeuren

In nieuwe non-foodproducten zijn fruit- en versgeuren vaak bepalend, zoals luchtverfrisser met kersenbloesemgeur of douchegel met ‘Mediterranean breeze’-geur. Retailers besteden tevens meer aandacht aan verzorgingsproducten voor mannen, premiumdiervoeding en wasmiddelen.

 

“De inzendingen geven tevens een langetermijntrend aan”, aldus Sharoff: “Privatelabel-producten zijn niet meer gebaseerd op ‘me-too producten’ om voor consumenten aantrekkelijk te zijn. De winnende producten geven aan dat formules een sterke innovatiestrategie hanteren.”

 

Populariteit huismerken blijft groeien

De populariteit van huismerken in Europa blijft groeien: ze hebben inmiddels een aandeel van minstens 30% van alle verkochte producten in vijftien landen, het hoogste aandeel tot nu toe. Dat blijkt uit gegevens die Nielsen verzamelde voor het International Private Label Yearbook 2014 van PLMA.

 

Van de twintig landen die Nielsen in 2013 onderzocht, groeide in zestien landen het marktaandeel van huismerken. De grootste toename vond plaats in Zweden (+5,1 punten), Finland (+4,0), Polen (+3,1) en Slowakije (+2,7). In Zweden, Finland en Tsjechië steeg het marktaandeel voor de eerste maal boven 30%. Het aantal landen dat het 30%-marktaandeel nadert, stijgt bovendien gestaag: in 2011 waren er nog tien landen die dit aandeel bereikten, in 2012 waren dat er al twaalf.

 

Vaste marktleider in bepaalde categorieën

Het aandeel van huismerken is zelfs uitgegroeid tot meer dan de helft van alle verkochte producten in Zwitserland (53%) en Spanje (51%). In Groot-Brittannië (45%), Portugal (45%), Duitsland (44%), België (41%) en Oostenrijk (40%) worden minstens vier van de tien producten als huismerk verkocht.

 

Ook in Denemarken, Noorwegen, Hongarije, Turkije en Italië groeien de marktaandelen van huismerken. In Frankrijk zijn huismerken al goed voor meer dan drie van de tien producten die langs de kassa gaan, in Nederland zijn dat er bijna drie van de tien en in Griekenland ruim 20% van de producten.

 

Huismerken domineren inmiddels ook diverse productgroepen in de retail: in elf landen wordt ruim de helft van papierwaren en hygiëneproducten als huismerk verkocht. Voor diepvriesproducten geldt dit in tien landen en voor diervoeding in negen landen.

 

Ook na verbeterde economie

Het marktaandeel van huismerken zal het komend jaar naar verwachting opnieuw toenemen. Volgens het PLMA-onderzoek “Today’s European Shoppers” onder ruim 10.000 consumenten in veertien landen spelen huismerken “een essentiële rol” in het leven van consumenten in heel Europa en zal het marktaandeel dan ook blijven aanzwellen.

 

46% van de consumenten koopt volgens dit onderzoek vaak huismerken en dit jaar denkt een van de vier consumenten daarbij ook meer eigen merken te kopen dan voorheen. Ook wanneer de economie aantrekt, zeggen consumenten dat zij huismerken zullen blijven kopen: acht van de tien blijven dat doen nadat de economie is verbeterd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 juli, 2025
    Koekjesbakker Griesson – de Beukelaer investeert 100 miljoen in uitbreiding

    De Duitse koekjesproducent Griesson – de Beukelaer investeert honderd miljoen euro in een grootschalige uitbreiding van zijn fabriek in Wurzen. De Beukelaer is het bekendst als uitvinder van Prince-koeken.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Chinese Starbucks-uitdager Luckin Coffee wil Amerikaanse markt veroveren

    De Chinese koffieketen Luckin Coffee zet zijn wereldwijde ambities kracht bij met de opening van de eerste afhaalwinkels op de Amerikaanse markt. Het bedrijf wil het verschil maken met innovatie en technologie.

  • icon
    Food8 juli, 2025
    Foodmaker oogst “tritordeum” als alternatief voor tarwe

    Foodmaker heeft 3,5 ton tritordeum geoogst, een kruising tussen durumtarwe en wilde gerst die volgens de maaltijdproducent goed opgewassen is tegen de klimaatverandering. Zo kon het bedrijf ook een recordaantal maaltijden bereiden.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN