RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Publireportage
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] “Welvaartsgroei creëert ongeziene opportuniteiten in Azië”

icon
Algemeen19 maart, 2024
Ryf Quail / © Ian Wagreich Photography

(Publireportage) De regio Azië-Stille Oceaan is de grootste maar ook de meest diverse retailmarkt ter wereld, met een aanzienlijke bevolking en een groeiende welvaart. Wie die boeiende ontwikkelingen wil ervaren, komt in juni naar de eerste editie van Retail’s Big Show APAC in Singapore.

Hoge verwachtingen

Voor het eerst in meer dan honderd jaar zal de belangrijkste retailvakbeurs ter wereld, de gereputeerde ‘Big Show’ van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF), plaatsvinden buiten de VS: de show komt naar Singapore van 11 tot 13 juni. RetailDetail sprak met directeur Ryf Quail die het project leidt voor Comexposium, de beursorganisator die we in Europa onder andere kennen van de Paris Retail Week.

“We werden al voor Covid gecontacteerd door de NRF om na te denken over een globalisering van het event. Nu kan het eindelijk plaatsvinden,” vertelt hij. De verwachtingen liggen hoog: “Dit is een grote en opwindende stap. Ik heb de afgelopen tijd zowat de who’s who van de regio Azië-Stille Oceaan ontmoet. Die retailleiders waren gul met hun tijd en enthousiasme.”

Waarom Singapore? “Asia Pacific is de grootste retailmarkt in de wereld. 55 tot 60% van de e-commerce shoppers bevindt zich hier. Singapore leek ons de beste poort naar de lokale retailgemeenschap. De stadsstaat heeft alle faciliteiten, is een belangrijke en centraal gelegen transporthub die goed bereikbaar is. Wereldspelers die naar Zuidoost-Azië komen, vestigen zich vaak in Singapore.”

Grote verschillen

De regio is echter niet alleen de grootste, maar ook de meest diverse retailmarkt. E-commerce is er dominant, maar de uitdagingen in elke markt verschillen. Noord-Azië verschilt volledig van Zuid-Oost Azië. Er zijn in elke markt andere uitdagingen op het vlak van wetgeving, technologie, betaaloplossingen… “In Indonesië en Maleisië zie je dat het gebruik van digitale wallets sterk is ingeburgerd. Men gebruikt er niet zoveel kredietkaarten. Terwijl in Australië, Japan of Singapore kredietkaarten meer gebruikt worden. China loopt voorop met ‘live shopping’ bijvoorbeeld.”

Kijk ook naar de verschillen in geografie: “In Singapore vind je 5,5 miljoen mensen op een kleine oppervlakte, dus de laatste mijl is er makkelijk. Australië heeft dan weer een kleine bevolking in een heel groot land. Dan wordt het duur om producten tot bij de mensen te krijgen. Ook op eilandenarchipels als de Filippijnen of Indonesië is dat heel moeilijk. Daar werkt het via de lokale retailers.”

Explosie van welvaart

Algemeen zien we een explosie van welvaart in de regio, met een grote bevolking: Maleisië heeft meer dan 33 miljoen inwoners, Indonesië is met 280 miljoen mensen zelfs het vierde bevolkte land ter wereld. Dat creëert ongeziene opportuniteiten. “We zagen hier de gemiddelde bestedingen in e-commerce snel stijgen. Online shoppen is van een nieuwigheid geëvolueerd naar routine.”

Maar hier en daar komt de bevolkingsevolutie met specifieke uitdagingen: “Japan gaat z’n bevolking tegen 2070 met 40 miljoen zien dalen. Daarom kijken Japanse retailers naar nieuwe markten voor groei. Ook in China en Zuid-Korea krimpt de bevolking.”

De zes naties in Zuid-Oost Azië – Indonesië, Filippijnen, Thailand, Maleisië, Singapore en Vietnam – produceren voor de hele wereld. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee voor de toeleveringsketen. Deze bedrijven zetten nu ook sterker in op ethische en duurzame praktijken, onder impuls van de hoge Europese standaarden.

Welke retailers moeten we hier ontdekken? Er zijn de grote marktplaatsen, zoals Zalora bijvoorbeeld, het leidende online modeplatform in Azië. Of Lazada, de leidende marktplaats op de Filippijnen. Merken als Love, Bonito, Charles & Keith, of Jim Thompson, bekend van de zijden dassen, hebben de ambitie om luxemerken voor heel Azië te worden. “Dat zijn fascinerende ontwikkelingen.” Op het congres tijdens de vakbeurs spreken toplui van onder andere Jim Thompson, Uniqlo, Central Group, Fairprice Group of het Australische Wesfarmers.

Mensen ontmoeten

“Meer en meer bedrijven realiseren zich de opportuniteiten in deze Aziatische regio. In dit deel van de wereld gaan we grote sprongen voorwaarts zien. De markt zal volwassen worden”, weet Ryf Quail. En dan is het belangrijk om persoonlijke contacten te leggen. “Als je vanuit Europa komt om je te vestigen in Zuid-Oost Azië, dan doe je dat via partnerships. En om partnerships te bouwen, moet je mensen ontmoeten. Beurzen als deze draaien echt om mensen: om geweldige retailers en managers die samenkomen.”

“Wat ik zo boeiend vind is dat we binnen drie jaar of misschien wel eerder, de eerste resultaten gaan zien van de ontmoetingen op dit event. Dat is voor ons de reden om ’s ochtends uit bed te komen en te doen wat we doen. Als die samenwerkingen tot bloei komen – en ik ben er zeker van dat dit het geval zal zijn – dan wordt dat zeer vervullend worden voor mij en het team. Magic happens when you put good people together.”

Reserveer hier je tickets voor de NRF 2024 Retail’s Big Show Asia Pacific
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN