RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven bol.com
  • Onderwerpen E-commerceInterview
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Bram Vromans (bol): “Ons lokale karakter is onze sterkte”

icon
Algemeen28 maart, 2024
Bram Vromans, Bol

Bol viert zijn 25e verjaardag en profileert zich meer dan ooit als een betrouwbare, lokale speler in een hypercompetitieve e-commercemarkt, met een speelveld dat niet overal gelijk ligt.

Lokaal karakter

Een driedubbele verjaardag viert onlineplatform Bol deze week: het bedrijf bestaat 25 jaar, is vijftien jaar actief in België en heeft hier sinds vijf jaar ook een lokaal kantoor. Vandaag heeft de onlinespeler 13,5 miljoen klanten, 38 miljoen artikelen en meer dan 50.000 verkooppartners, waarvan meer dan 5.000 Belgische verkopers: een aantal dat de afgelopen vijf jaar verdubbelde.

Partners zijn goed voor ongeveer 60% van de omzet. Het gaat voor het overgrote deel om bedrijven uit de Benelux: “We hebben geen verkooppartners van buiten de Europese Unie”, zegt country lead Bram Vromans, die een jaar geleden overkwam van Ikea. Hij benadrukt dat Bol een platform wil zijn voor lokale ondernemers: dat is immers de sterkte van de Ahold Delhaize-dochter, die moet concurreren met grote Amerikaanse en Chinese platformen, terwijl ook social commerce een sterke groei beleeft. “We kennen onze klanten goed en we staan dicht bij onze partners. Zo kunnen we ons onderscheiden.”

Betrouwbaar platform

De nadruk op dat lokale karakter moet Bol ook een betrouwbaar imago bezorgen, iets waar het platform een groot belang aan hecht. Partners moeten zich aan strikte regels houden: “We hebben recent nog een winkel gesloten die studenten inzette om valse reviews te schrijven.”

Dat Bol verkoopdata van handelaars zou misbruiken om het eigen aanbod te versterken – een klacht die ook bij andere platformen hardnekkig blijft opduiken, ziet Vromans anders: “Alle categorieën staan voor onze verkooppartners open. We delen hen mee waar de opportuniteiten liggen, op basis van onze data: we zien waar klanten naar op zoek zijn en waar ze nog onvoldoende aanbod vinden. Bepaald assortiment waarin we van oudsher sterk staan, zoals de boeken waarmee het ooit begon, bieden we vooral vanuit eigen voorraad aan.”

Gelijk speelveld

Dat het aantal Nederlandse verkooppartners significant hoger is dan de Belgische, is te verklaren doordat het platform eerder in Nederland van start ging, en ook doordat Nederlandse bedrijven meer online actief zijn. Bol wil KMO’s helpen om de stap naar online te zetten. Er liggen nog veel kansen: “Het is een goed idee om naast je eigen webshop ook op platformen actief te worden: beide kunnen elkaar versterken.”

Mode is de laatste grote categorie die Bol toevoegde aan het toch al grote aanbod. Ook hier wil de retailer inzetten op kwaliteit: “Spotgoedkope ultrafastfashion willen we weren”. Het ongelijke speelveld op de internationale e-commercemarkt is overigens een bezorgdheid: het is belangrijk dat alle spelers, ook uit China bijvoorbeeld, zich aan de regels houden. “Wij zijn voorstander van goede wetgeving en we investeren ook om aan alle regels te voldoen. Maar de handhaving verloopt niet altijd efficiënt.”

Naar circulair winkelen

Opmerkelijk: het retourpercentage ligt bij bol rond de 5%. “We doen veel om retours te vermijden: goeie productinformatie, correcte reviews, handige maattabellen…” Producten die terugkeren worden allemaal individueel gecontroleerd. Wat nog intact is – ruwweg twee derde van de retours – kan weer als nieuw in de verkoop. Andere producten worden met korting verkocht als “retourdeal”, een klein deel gaat naar opkopers of goede doelen. Minder dan 1% wordt vernietigd.

De cijfers illustreren het belang dat bol hecht aan duurzaamheid: het platform wil naar eigen zeggen “duurzamer winkelen makkelijker maken.” Circulair winkelen moet de toekomst worden, waarbij het platform kijkt naar nieuwe businessmodellen, zoals de verkoop van ‘refurbished’ toestellen. Het bedrijf ontwikkelt slimme en zuinige verpakkingen, zet in op wind- en zonne-energie, verduurzaamt de laatste kilometer en opende zopas ook een klimaathub om leveranciers te helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen. “E-commerce krijgt op dat vlak wel eens verwijten, maar verschillende studies hebben intussen aangetoond dat naar de winkel rijden niet noodzakelijk duurzamer is dan pakjes aan huis te laten leveren.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN