RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven The Good Roll
  • Onderwerpen duurzaamheidInterviewRetailDetail Congress
  • Geografie Nederland
  • Personen Melle Schellekens
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Hoe The Good Roll toiletpapier ‘eco-sexy’ maakt

icon
Schoonheid/verzorging5 april, 2024

The Good Roll geeft een innovatieve twist aan een erg alledaags product. Met wc-papier dat 100% uit bamboe gemaakt is en sociale impact maakt de Nederlandse start-up toiletpapier ‘eco-sexy’, nu ook bij Albert Heijn.

Houden van toiletpapier

In alle marketingboeken en -cursussen wordt het beschreven als hét schoolvoorbeeld van een product met laag engagement en lage interesse, dus schier hopeloos om een ‘love brand’ rond te bouwen. Toch levert The Good Roll op het moment van ons interview zijn eerste lading ecologisch toiletpapier aan Albert Heijn. De wc-rollen zijn voortaan bij de supermarktketen te vinden in België en Nederland: een nieuwe en grote volgende stap voor de ambitieuze start-up.

Op het RetailDetail Congress op 25 april vertelt oprichter Melle Schellekens hoe The Good Roll de toiletpapierindustrie wil transformeren, een sector die één van de meeste vervuilende ter wereld blijkt – meer nog dan de luchtvaart. “Dagelijks worden meer dan 270.000 bomen gekapt, vooral in derdewereldlanden. Voor elke gekapte boom een nieuwe planten is ook onzin, want alle opgeslagen CO2 gaat bij het kappen weer de ozon in en het duurt jaren om zo’n boom te laten groeien.”

Met een achtergrond in duurzaamheidsconsultancy binnen de horeca-industrie richtte Schellekens The Good Roll op om een duurzaam alternatief te bieden dat geen bomenkap vereist en tegelijk de sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden verbetert. “Je kan werkelijk levens redden met een schoon toilet. Wereldwijd heeft maar op één op drie toegang tot een wc, wij hebben er hier gemiddeld twee. Ons doel is om 100.000 toiletten te bouwen in Ghana, niet via stichtingen maar in rechtstreekse samenwerking met de lokale bevolking. Sinds we dat in scholen doen, stijgen de aanwezigheidscijfers er trouwens.”

Het nieuwe ondernemen

Toch wil Schellekens allesbehalve prekerig zijn. “Je kan dat ‘social profit’ noemen, ik noem het gewoon ‘common sense’. Wij vinden dat dit dé nieuwe vorm van ondernemen moet en kan zijn. Ik spreek ook geregeld bedrijfsleiders toe, en ongeacht of bedrijven nou klein of groot zijn: iedereen kan heel makkelijk dingen anders doen. Het nieuwe ondernemen is ondernemen waar we allemaal een beetje beter van worden.”

The Good Roll heeft innovatie niet alleen toegepast op het product zelf, maar ook op de manier waarop het wordt gedistribueerd. Vandaag is 60% van de verkoop direct aan consumenten, 40% aan bedrijven. Het bedrijf heeft een eigen abonnementsmodel, waardoor klanten toiletpapier direct thuisbezorgd krijgen. “Condooms, toiletpapier en tampons zijn de top drie producten waar consumenten zich een beetje voor schamen in de supermarkt. Bovendien is dat sleuren met pakken behalve onhandig ook niet de meest duurzame oplossing.”

De Tony’s Chocolonely van de WC

Vooral slaagt The Good Roll er in toiletpapier sexy te maken. Het jonge merk won al meerdere marketing- en designawards, onder andere omwille van de aantrekkelijke wikkels rond het papier (bijvoorbeeld in samenwerking met Ghanese kunstenaars) en soms gewaagde campagnes. “We zoeken graag het randje op. In Nederland noemen ze ons weleens de Tony’s Chocolonely van het toiletpapier. Het is mijn persoonlijke missie is om te laten zien dat alledaagse producten wel degelijk een positieve impact kunnen hebben op jouw en anderen hun leven.”

De ambitie? Wereldberoemd worden in Nederland en België, lacht de ondernemer. “Het is onze ambitie om de duurzame expert van het kleinste kamertje te worden. In de komende maanden lanceren we duurzamere varianten op een aantal producten die mensen gebruiken op het toilet, van de toiletborstel tot de zeep. Maar breder willen we vooral een hele beweging op gang trekken.”

Op het RetailDetail Congress 2024 mag je je behalve aan eco-sexy wc-papier ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, Jorg Snoeck en nog veel meer!

Klik hier voor informatie en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN