RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moederbedrijf BCC sluit boekjaar af met nettowinst

icon
Elektro18 juni, 2015

 

Groei dankzij online en franchisezaken

Na vier jaar van zwarte sneeuw kan de Franse elektroreus Darty eindelijk nog eens met goed nieuws uitpakken: de groep eindigde zijn gebroken boekjaar, afgesloten op 30 april, met een winst van 13,8 miljoen euro (tegenover een verlies van 6,6 miljoen euro het jaar voordien) en een omzet van 3,51 miljard euro (+3,2%).

 

In Frankrijk was de omzetgroei nog iets groter (+3,5%), dankzij de nieuwe expansiepolitiek onder franchise: het voorbije boekjaar opende de groep er liefst 39 franchisewinkels. Op vergelijkbare basis ging de verkoop er wel 1,6% op achteruit en in Frankrijk zelfs 2%. Mede dankzij de integratie van Mistergooddeal.com ging de online verkoop er in eigen land met 22% op vooruit. Darty claimt nu een webpenetratie van 17%.

 

In Nederland is Darty-dochter BCC dankzij de overname van 18 winkels intussen “een van de grotere omnichannel spelers van het land” geworden. Inclusief de Belgische zusterketen Vanden Borre zijn de Lage Landen intussen goed voor een omzet van 698,6 miljoen euro, 1,7% meer dan het jaar voordien (-0,3% op vergelijkbare basis).

 

De operationele winst klokte af op 60,3 miljoen euro, beter dan de 53,4 miljoen euro van vorig jaar. Uiteindelijk blijft daar netto 13,8 miljoen euro, waardoor de groep zijn eerste nettowinst optekent na vier jaren van verlies.

 

Weg uit Tsjechië en Slowakije

Darty trok zich het voorbije boekjaar terug uit Tsjechië en Slowakije: het verkocht er al zijn aandelen in het verlieslatende Datart. Een beslissing die kadert in het ‘Nouvelle Confiance’-reorganisatieplan uit 2013: de Fransen beslisten toen om zich terug te plooien op hun drie historische markten. Eerder trok Darty zich ook al terug uit Italië en Spanje.

 

De drastische reorganisatie – die ook gepaard ging met een kostenbesparing en een investeringsplan (in online en franchising) – zou normaal pas volgend boekjaar worden afgerond, maar voorzitter Alan Parker kon trots aankondigen dat het “afstoten van onze niet-strategische activiteiten” nu al rond is. “Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is ons marktaandeel blijven stijgen en heeft de groep vroeger dan verwacht de beoogde kostenbesparing van 50 miljoen euro bereikt.”

 

Al waarschuwt algemeen directeur Régis Schultz, die in 2013 zijn moeilijke taak begon, wel voor overdreven optimisme: “Ondanks tekenen van een stijgend consumentenvertrouwen zullen de productcycli een negatieve impact blijven hebben op onze markten, die meer dan uitdagend blijven.”

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro26 augustus, 2025
    Tweedehands smartphones vaak niet zo voordelig als voorgesteld

    De helft van de webshops die tweedehands smartphones verkopen, speelt met misleidende kortingen. Daardoor lijkt het prijsvoordeel groter dan het is. In werkelijkheid besparen klanten gemiddeld 22% met een opgeknapt toestel.

  • icon
    Elektro25 augustus, 2025
    Bol breidt aanbod ‘refurbished’ elektronica verder uit

    Bol heeft het aantal productcategorieën voor tweedehands elektro-artikelen meer dan verdubbeld. In de toekomst wil de retailer het assortiment verder blijven opschalen.

  • icon
    Elektro12 augustus, 2025
    Marktplaats is groeimotor voor MediaMarkt-eigenaar Ceconomy

    Belangrijke strategische groeipijlers als diensten, retailmedia en de marktplaats helpen Ceconomy aan sterke cijfers in de aanloop naar de overname door het Chinese e-commercebedrijf JD.com.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN