RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Stitchd
  • Onderwerpen InterviewMarketingRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: Drie tips om het meeste uit datamarketing te halen

icon
Algemeen15 april, 2024

Hoe haal je het meeste uit je data? Terwijl de digitale marketingwereld zich opmaakt voor een toekomst zonder third-party cookies, zoekt Stitchd op het RetailDetail Congress met de retailers mee naar een betere en persoonlijke klantervaring.

1. Ontwikkel een nieuwe mindset

Data spelen een essentiële rol in marketing, daar is iedereen het inmiddels wel over eens. Maar hoe pak je het aan in de complexe retailsector en zo’n snel veranderende digitale omgeving? Op het RetailDetail Congress geeft Jente De Ridder, co-founder van Stitchd, concrete tips om met datamarketing en personalisatie aan de slag te gaan.

“Onze missie is bedrijven een betere band met klanten op te laten bouwen, en dat doen wij met een team van 25 medewerkers. Retailers kunnen bijvoorbeeld onderzoeken welke campagnes het beste werken op welke kanalen, maar het gaat verder dan dat. Ze kunnen ook kijken naar hoe hun klantenservice wordt ervaren, waar verbetermogelijkheden liggen, hoe klanten zich gedragen op hun website, en hoe ze een persoonlijke ervaring kunnen bieden.”

“We werken op verschillende domeinen. Een daarvan is het herkennen van bezoekers op je website, wat complexer wordt. We helpen met technische oplossingen zoals ’tag management’. Ook adviseren we over campagnevoering en het opbouwen van eigen klantprofielen om te delen met advertentieplatformen. Dit vereist technische integraties en een verandering in mindset, zoals het overtuigen van bezoekers om zich te identificeren op je website en het evalueren van campagnes met een experimentele mindset.”

2. Experimenteer met TikTok

Stitchd werkt al jaren samen met verschillende retailers, zoals Hubo, Torfs en Ici Paris XL. Het bedrijf kent de specifieke uitdagingen voor de retailsector dus ook als geen ander. “Een belangrijke uitdaging is het verdwijnen van cookies en de beperkingen die browsers opleggen aan tracking en advertenties. Er is veel onduidelijkheid over de impact hiervan op retailers. Wij maken onze klanten wegwijs in wat ze kunnen verwachten en welke tactieken ze kunnen gebruiken om de impact te beperken.”

De Ridder begrijpt ook de aanwezige risicoaversie, vooral nu de retailsector uitdagende tijden doormaakt. “Toch missen ze zo kansen. We merken dat retailers vaak vasthouden aan wat bekend is, en terughoudend zijn om te experimenteren met nieuwe kanalen zoals TikTok, omdat de impact moeilijker te meten is. Wij moedigen aan om te experimenteren en budgetten te verschuiven om te zien wat effectief is.”

3. Niet blind vertrouwen

Ook het blinde vertrouwen in grote platforms zoals Google en Meta hoopt Stitchd wat te doorbreken. “Wat is echt waardevol voor de klant en wat is vooral waardevol voor het platform? Het is belangrijk een geïnformeerde beslissing te kunnen nemen over wat je wel of niet moet blijven doen – en je hoeft daarbij niet alles te volgen wat een accountmanager van die grote spelers aanraadt.”

Beginnen met data kan bijvoorbeeld heus ook laagdrempelig. “Een laagdrempelige start kan het opzetten van ‘server-side tag management’ zijn, wat bepaalde beperkingen kan omzeilen zonder grote kosten. Verder is het belangrijk om een changemanagementproces te volgen en flexibiliteit in te bouwen in de organisatie. Dat is misschien geen ‘quick win’, maar wel een cruciaal fundament om te bouwen.”

Benieuwd naar meer tips en best practices van Stitchd? Op 25 april kan je je ook laten inspireren door sprekers van onder andere Jysk, The Good Roll, Planet B, Thrive, Average Rob, Mastercard, Dobit, CM.com en Hybrid Media. Ook retailprofessor Gino van Ossel (Vlerick Business School) en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck tekenen present. Tickets voor het congres kan je bestellen via onderstaande link.

Ja, ik kom naar het RetailDetail Congress op 25 april
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN