RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever haalt duurzame doelstellingen niet

icon
Food19 april, 2024
Unilever

Unilever schroeft een aantal van zijn duurzaamheidsdoelstellingen terug, nu die moeilijker blijken dan verwacht. Tegen volgend jaar alle plasticverpakkingen verduurzamen lukt bijvoorbeeld niet voor de producent van Knorr en Dove.

Tien jaar langer plastics

De doelstelling om tegen 2025 de helft minder nieuw plastic te verbruiken, gaat op de schop. In de plaats daarvan komt de belofte om in 2026 30% minder plastic te verbruiken. Ook zal het niet lukken om al in 2025 alle verpakkingen van herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar plastic te maken. Voor harde plastics schuift Unilever dat engagement tot 2030 voor zich uit, voor flexibele plasticverpakkingen zelfs tot 2035.

“We werken al een aantal jaar hard aan een circulaire economie voor plastic verpakkingen. We hebben geleerd dat transformatie tijd kost. Gezien de omvang van deze uitdaging gebruiken we onze innovatiecapaciteiten om nieuwe, schaalbare oplossingen te vinden”, licht de merkproducent die beslissing toe. CEO Hein Schumacher geeft toe dat plasticverpakkingen terugdringen erg lastig blijkt.

Beleidssteun nodig

Unilever pleit ook voor een “sterker, geharmoniseerd beleid”, omdat het bedrijf ziet dat “vrijwillige doelen en initiatieven” niet genoeg zijn. De multinational roept op tot een VN-verdrag dat “wereldwijd juridisch bindende regels vastlegt over plasticvervuiling”, meer beleidsondersteuning om nieuwe hergebruikmodellen uit te proberen en – opvallend genoeg – dat producenten verantwoordelijk worden gehouden voor hun verpakkingskeuzes.

Tegelijk snoeit Schumacher echter ook in andere duurzame initiatieven. De topman kiest naar eigen zeggen voor “minder maar beter”: Unilever wil nu een miljoen hectare natuurgebied (land, bos of zee) redden tegen 2030, terwijl de eerdere ambitie 1,5 miljoen hectare was. Ook gaat de Axe-producent nu voor 95% duurzame inkoop in 2030, in plaats van de volle 100%. Oorspronkelijk zou Unilever bovendien alle leveranciers een leefbaar loon betalen in het magische jaar 2030, maar dat zal nu nog maar voor de helft van alle inkoopkosten gelden.

Steeds vaker voelen bedrijven zich langs weerskanten onder druk gezet, enerzijds door investeerders en aandeelhouders die hen willen zien focussen op financiële resultaten, maar anderzijds ook door consumenten, ngo’s en activistische aandeelhouders die de werkelijke opvolging van de grootsprakerige duurzaamheidsdoelstellingen onder het vergrootglas houden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN