RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven La Lorraine Bakery Group
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom La Lorraine kiest voor een scherp werkgeversmerk

icon
Food13 mei, 2024
Tine Vandaele, La Lorraine Bakery Group

“Klaar om je mouwen op te rollen?” Met deze slagzin gaat La Lorraine Bakery Group op zoek naar honderden nieuwe collega’s die zin hebben om mee het verschil te maken. “Scherp zijn in je positionering helpt om de juiste profielen aan te trekken.”

Hoge groeiambities

Al jaren groeit La Lorraine Bakery Group – het bedrijf achter merken als La Lorraine, Panesco, Tarte à Moi, Donut Worry, Be Happy, Panos en Deliway – tussen de acht en tien procent per jaar. De komende vijf jaar wil de groep opnieuw verdubbelen. “Dit jaar alleen al zoeken we vierhonderd nieuwe collega’s op groepsniveau, waarvan honderd in België. Een enorme uitdaging”, zegt Tine Vandaele, die na elf jaar op de marketingafdeling sinds begin vorig jaar als group communication director onder andere verantwoordelijk is voor employer branding.

In de war for talent heeft talent gewonnen, weet ze: zeker na Covid maken mensen heel bewuste keuzes over waar en hoe ze willen werken. Op de werkgeversmarkt is het concurrentieveld gigantisch groot. “Onze knelpuntprofielen zijn dezelfde als die in andere bedrijven: denk aan chauffeurs of techniekers.” Daarom heeft de groep zopas een nieuwe werkgeverscampagne gelanceerd. “Onze vorige employerbrandingcampagne dateerde al van negen jaar geleden. Sindsdien is het bedrijf veranderd, net als de hele wereld. We wilden dat weer scherp stellen. Bekendheid alleen volstaat niet.”

Elke dag een verschil maken

Aan de campagne ging een grondige denkoefening vooraf: “Wie zijn we als La Lorraine Bakery Group? Wat betekent dat dan om hier te werken?” Er blijken vijf belangrijke redenen te zijn waarom mensen graag voor de groep willen (blijven) werken: de passie voor het product, het groeiverhaal, de familiale sfeer, het ondernemende karakter en de drive om beter te doen.

“We hebben dat vertaald in de campagne ‘Klaar om je mouwen op te rollen?’. Die zin wordt heel vaak gebruikt om ons DNA te omschrijven. Wij zijn niet het bedrijf waar je in je kostuum in je ivoren toren zit. De focus ligt op de frontlinie, op de productievloer, de klanten. Dat is iets wat ons allemaal verbindt: of je nu chauffeur bent of grouptaxmanager… Ben je de persoon die hier de aardbeien op de taart legt, of ben je de businessdevelopmentmanager die erin slaagt om onze donuts te verkopen in Amerika? Als vijfduizend mensen elke dag een verschil maken, gaan we als groep hét verschil maken. Ook onze CEO rolt zijn mouwen op, gaat de baan op, spreekt met mensen.”

Scherpe positionering

“De gouden regel in marketing is scherp zijn in je positionering: wie ben je, en wie ben je níét? Dat helpt om de juiste profielen aan te trekken. De slogan “klaar om je mouwen op te rollen” verwijst duidelijk naar het no-nonsense, ondernemende karakter van ons bedrijf, hiermee willen we mensen aantrekken die hier passen”.

Zelf werkt ze al twaalf jaar supergraag voor het bedrijf. “Je kan hier je stempel drukken. Dit is een warm familiebedrijf, wat met zich meebrengt dat de lange termijnvisie primeert. Hier werk je voor de volgende generaties. Het schip verandert niet voortdurend van koers. Mensen kunnen zichzelf zijn en gunnen elkaar het licht in de ogen.”

Meer over de denkoefening achter de employerbrandingcampagne en de bedrijfscultuur bij La Lorraine Bakery Group vertelt Tine Vandaele op het People & HR Congress van RetailDetail, op 6 juni in Antwerpen. Die dag spreken ook onder andere Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies over leiderschap, Julie Van der Heyden van Delhaize over werknemersbetrokkenheid van Sophia Huybrechts van 3-DEE over het aanwerven van topprofielen. Volgende week maken we nieuwe namen bekend.

Reserveer nu je ticket tegen voordelig ‘early bird’ tarief (aanbod geldig tot 19 mei) via deze link.
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN