RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven 3-DEE
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail HR & People Congress: “Toon als bedrijf je gezicht”

icon
Algemeen21 mei, 2024

Medewerkers willen weten waar ze terechtkomen. Holle vacaturetermen zoals “teamspirit” en “flexibele werkgever” zeggen weinig, terwijl een beeld meer zegt dan duizend woorden. Geef (potentiële) werknemers daarom een visuele inkijk, bepleit 3-DEE.

Binnenkijken in de organisatie

Quasi elke vacature heeft dezelfde structuur en gebruikt dezelfde vage termen. Nochtans zijn de belangrijkste factoren voor mensen om een job al dan niet aan te nemen, elementen zoals bedrijfscultuur, werkzekerheid, de collega’s, … – allemaal informatie die juist niet in een vacature staat.

Zeker de jongere generaties willen zich bovendien concreet kunnen inbeelden waar ze terechtkomen. Letterlijk: als YouTube- en TikTok-generaties zijn ze zeer visueel ingesteld. 3-DEE specialiseert zich daarom in het creëren van virtuele tours voor bedrijven. Deze interactieve tours zijn ontworpen om (potentiële) werknemers een unieke inkijk te geven in de bedrijfscultuur, werkomgeving en de mensen achter de organisatie.

Sinds de naweeën van de coronapandemie legt 3-DEE zich toe op het helpen aantrekken en behouden van talent met een innovatieve oplossing die verder gaat dan de standaard wervingsstrategieën. Op het RetailDetail HR & People Congress vertelt Sophia Huybrechts hoe en waarom transparantie en authenticiteit zo belangrijk zijn in het wervingsproces.

Beeld bij woord voegen

“Je kan als toekomstige werknemer eigenlijk al op voorhand door het bedrijf wandelen en je zo niet alleen fysiek aanwezig voelen, maar op een soort van ontdekkingstocht gaan en het bedrijf leren kennen”, legt oprichtster Huybrechts uit. In de tour integreert 3-DEE ook testimonials van collega’s, video’s en tekstjes. “Als je maandelijks een teamactiviteit organiseert, bijvoorbeeld, kan je dat zo ook effectief visueel maken.”

De implementatie van virtuele tours gaat echter verder dan alleen het wervingsproces. 3-DEE benadrukt het belang van een gestructureerde onboarding voor nieuwe medewerkers. Die kan aanzienlijk bijdragen aan het behoud van talent door nieuwe werknemers vanaf dag één te betrekken en te informeren. De virtuele tours kunnen worden uitgebreid met modules die praktische informatie bevatten, van een ‘pathfinder’ die de weg naar vergaderruimtes wijst tot zelfs de werking van de printer, maar ook bedrijfsspecifieke procedures en waarden. Afhankelijk van de doelgroepen kunnen de interactieve tours verder worden gepersonaliseerd.

Technologie maakt persoonlijker

In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt, illustreren de virtuele tours van 3-DEE hoe technologie kan worden ingezet om de HR-ervaring te verrijken en te personaliseren. Ironisch genoeg wil de technologie bedrijven net menselijker maken, met een meer persoonlijke en interactieve benadering.

“We focussen heel erg op het persoonlijke aspect. Ook in de tours vinden we het heel belangrijk dat je je gezicht toont. Een goeie manier is testimonials van collega’s te integreren, zodat je enerzijds een gezicht op een bedrijf kan plakken en waarin sollicitanten zich anderzijds in kunnen herkennen. Het is helemaal tof als die mensen dan ook bereikbaar zijn om bijvoorbeeld vragen aan te stellen, bijvoorbeeld via een link naar hun LinkedIn-pagina waar je als sollicitant op een neutrale plek meer informatie kan vragen.”

Aangezien het zo personaliseerbaar is, zijn de tours ook multi-inzetbaar. Van bredere ‘employer branding’ op sociale media tot onboarding op het hoofdkantoor en sales in de winkels, 3-DEE bekijkt met de klant mee hoe er gecommuniceerd kan worden. “In de marketingstijl van het bedrijf maken we mee een communicatieplan op. De droge vacaturetekst delen op LinkedIn met de oproep ‘wie wordt onze nieuwe collega’ maakt immers weinig indruk in al het onlinerumoer. En je kan die tours eigenlijk overal en voor alles inzetten, dat maakt ze zo handig.”

Ontdek er alles over op het HR & People Congress van RetailDetail, op 6 juni in Antwerpen. Die dag spreken ook onder andere Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies over leiderschap, Julie Van der Heyden van Delhaize over werknemersbetrokkenheid en Tine Vandaele van La Lorraine Bakery Group over employer branding.

Reserveer hier je ticket voor het HR & People Congress
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN