RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grieken wegen op Nederlands consumentenvertrouwen

icon
Algemeen20 juli, 2015

Sterke stijging wordt onderbroken

In juni steeg het consumentenvertrouwen in Nederland nog aanzienlijk. De stemmingsbarometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) klom toen naar het hoogste peil in bijna acht jaar. Bij het sluiten van de peiling bleken er 6 procent meer optimisten dan pessimisten te zijn, waarmee de score 4 procent hoger lag dan de maand voordien.

 

In juli moest het consumentenvertrouwen echter 2 punten prijsgeven om op 4 punten te stranden. Dat betekent dat er nu 4 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Ondanks de daling is dat nog steeds aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27), het dieptepunt werd in februari 2013 (-44) genoteerd.

 

De verslechtering in juli werd veroorzaakt doordat de consumenten minder positief oordeelden over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden en ze ook voor het komende jaar minder optimistisch waren. Dat de toestand in Griekenland dagenlang de nieuwsberichten domineerde, hielp daarbij niet.

 

Koopbereidheid verbetert niettemin licht

De daling van het consumentenvertrouwen weerhield de particulieren er echter niet van om een fractie meer koopbereidheid te tonen. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen kwam uit op -2. De maand voordien strandde hij nog op -3. Positief was ook dat de toename van de werkzame beroepsbevolking iets groter was dan vorige maand. Voorts werden koopwoningen iets meer waard. Negatief was dan weer dat de toegenomen vrees voor een toekomstige werkloosheid.

 

Die koopbereidheid is belangrijk, want de voorbije maanden lijkt de bestedingsdrang van de Nederlander wat aan kracht te hebben ingeboet. In mei gaven de Nederlandse gezinnen 1,1 procent meer uit aan goederen en diensten, vergeleken met dezelfde maand van 2014. In maart bedroeg de toename ten opzichte van het voorgaande jaar evenwel nog 1,9 procent en in april 1,5 procent.

 

Woninginrichting profiteert van herstel huizenmarkt

De consumenten gaven in mei 2,4 procent meer uit aan voedings- en genotmiddelen. Aan duurzame goederen besteedden ze 0,7 procent meer. Vooral woninginrichting en huishoudelijke apparaten waren in trek, wat samenhing met de herleving van de woningmarkt.

 

Ten slotte gaven de consumenten 0,8 procent meer uit aan diensten zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptiebestedingen uit.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN