RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven KauflandLidlSchwarz Gruppe
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl-moederbedrijf Schwarz Group groeit met de handrem op

icon
Food23 mei, 2024

Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, groeide vorig jaar op zowat alle fronten, behalve online. De groei vertraagt wel: de focus ligt meer op kostenbeheersing dan op snelle expansie.

Minder winkelopeningen

Afgelopen boekjaar wist Schwarz Gruppe de omzet met 8,5% te verhogen naar 167,2 miljard euro. Daarmee liep de retailer wat achter op de voedselinflatie, die in Europa vorig jaar meer dan 12% bedroeg. Lidl en Kaufland investeerden immers in lagere prijzen. Wel blijft de Schwarz Gruppe veruit de grootste retailer van Europa, met ruime voorsprong op Rewe Group, dat goed is voor een geconsolideerde omzet van 92,3 miljard euro.

Het concern realiseerde die beperkte omzetgroei zonder extra personeel: het aantal medewerkers in de groep bleef onveranderd op 575.000, ondanks de opening van 200 bijkomende filialen. Een duidelijke vertraging: de voorbije jaren opende de groep immers gemiddeld 400 nieuwe vestigingen. In totaal heeft het bedrijf nu 13.900 winkels, waarvan 12.200 met het Lidl-uithangbord.

Terugval voor e-commerce

Lidl verhoogde de omzet met 9,4% naar 125,5 miljard euro. De discounter gaat er in alle 31 landen op vooruit, ook al verliep de expansie wat trager: er kwamen vorig boekjaar geen nieuwe landen bij. Momenteel lopen voorbereidingen voor een start in Bosnië-Hercegovina en Noord-Macedonië. Hypermarktketen Kaufland realiseerde een stijging van 7,8% naar 34,2 miljard euro (waarvan 21 miljard op de Duitse thuismarkt).

De productiebedrijven van de groep – met onder andere fabrieken voor koffie, pasta en papierproducten – zagen hun omzet met 26% stijgen. Schwarz nam vorig jaar zijn eerste buitenlandse productie-eenheid in gebruik: een drankenfabriek in het Britse Derby.

Opmerkelijk is wel dat de onlineomzet van de groep met 9,4% daalde naar 1,7 miljard euro. Die daling weerspiegelt de algemene terugval in de Duitse e-commerce na de piek tijdens de pandemie, zegt het bedrijf. Ook recyclagedochter Prezero zag de omzet dalen, als gevolg van dalende prijzen voor recycleerbare materialen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN