RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven KauflandLidlSchwarz Gruppe
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl-moederbedrijf Schwarz Group groeit met de handrem op

icon
Food23 mei, 2024

Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl en Kaufland, groeide vorig jaar op zowat alle fronten, behalve online. De groei vertraagt wel: de focus ligt meer op kostenbeheersing dan op snelle expansie.

Minder winkelopeningen

Afgelopen boekjaar wist Schwarz Gruppe de omzet met 8,5% te verhogen naar 167,2 miljard euro. Daarmee liep de retailer wat achter op de voedselinflatie, die in Europa vorig jaar meer dan 12% bedroeg. Lidl en Kaufland investeerden immers in lagere prijzen. Wel blijft de Schwarz Gruppe veruit de grootste retailer van Europa, met ruime voorsprong op Rewe Group, dat goed is voor een geconsolideerde omzet van 92,3 miljard euro.

Het concern realiseerde die beperkte omzetgroei zonder extra personeel: het aantal medewerkers in de groep bleef onveranderd op 575.000, ondanks de opening van 200 bijkomende filialen. Een duidelijke vertraging: de voorbije jaren opende de groep immers gemiddeld 400 nieuwe vestigingen. In totaal heeft het bedrijf nu 13.900 winkels, waarvan 12.200 met het Lidl-uithangbord.

Terugval voor e-commerce

Lidl verhoogde de omzet met 9,4% naar 125,5 miljard euro. De discounter gaat er in alle 31 landen op vooruit, ook al verliep de expansie wat trager: er kwamen vorig boekjaar geen nieuwe landen bij. Momenteel lopen voorbereidingen voor een start in Bosnië-Hercegovina en Noord-Macedonië. Hypermarktketen Kaufland realiseerde een stijging van 7,8% naar 34,2 miljard euro (waarvan 21 miljard op de Duitse thuismarkt).

De productiebedrijven van de groep – met onder andere fabrieken voor koffie, pasta en papierproducten – zagen hun omzet met 26% stijgen. Schwarz nam vorig jaar zijn eerste buitenlandse productie-eenheid in gebruik: een drankenfabriek in het Britse Derby.

Opmerkelijk is wel dat de onlineomzet van de groep met 9,4% daalde naar 1,7 miljard euro. Die daling weerspiegelt de algemene terugval in de Duitse e-commerce na de piek tijdens de pandemie, zegt het bedrijf. Ook recyclagedochter Prezero zag de omzet dalen, als gevolg van dalende prijzen voor recycleerbare materialen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN