RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven SheinTemu
  • Onderwerpen E-commerceLogistiek
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Succes van Temu en Shein brengt luchttransport in problemen

icon
Algemeen27 mei, 2024
Koshiro K / Shutterstock.com

Elke dag versturen de Chinese e-commerceplatformen Shein en Temu het equivalent van 88 volle Boeing 777-vrachtvliegtuigen naar de rest van de wereld. Dat doet de vrachttarieven meer dan verdubbelen, terwijl ook de milieu-impact enorm is.

9000 ton per dag

Pinduoduo, het moederbedrijf boven de Chinese koopjesapp Temu, zag vorig jaar de verkopen stijgen met wel 241%, terwijl mode-app Shein de winst wist te verdrievoudigen. Die fenomenale cijfers doen ook de vraag naar vrachtvervoer per vliegtuig exploderen, want de e-commercespelers brengen bestellingen langs de snelste weg naar de klant. Dat leidt stilaan tot capaciteitsproblemen.

Beide bedrijven sturen elke dag immers 9000 ton vracht de lucht in, wat overeenkomt met 88 volledig gevulde Boeing 777-vrachtvliegtuigen, meldt Forbes op basis van onderzoeksgegevens van Cargo Facts Consulting. Ter vergelijking: Apple zou “slechts” duizend ton producten per dag door de lucht vervoeren.

Stijgende tarieven

Fast-fashion chartert nu een derde van alle langeafstandsvrachtvliegtuigen ter wereld. Dat blijft niet zonder gevolgen: de prijzen voor vrachtvluchten vanuit China naar Westerse landen zijn sinds 2019 al verdubbeld en kenden in april van dit jaar opnieuw een stijging van 14%. Luchtvaartbedrijven kunnen niet snel genoeg opschalen: volgens experts zal de vraag op termijn dan ook groter worden dan het aanbod, zeker tijdens belangrijke koopjesperiodes.

Dat de honger van westerse consumenten naar spotgoedkoop Chinees aanbod ook een gigantische milieu-impact veroorzaakt, hoeft geen betoog. Beide e-commercespelers liggen om wel meer redenen onder vuur. Zo zouden veel producten niet voldoen aan de Europese normen, is er sprake van namaak en zijn er vragen over hoe de retailers omgaan met de persoonlijke data van hun klanten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN