RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Strobbo
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail HR & People Congress: AI en HR, rivalen of bondgenoten?

icon
Algemeen30 mei, 2024
Nick Geys - Strobbo

Eén op vijf werknemers is bang dat artificiële intelligentie zijn of haar job gaat afnemen. Maar wist je dat AI een job vooral aangenamer kan maken, van betere uurroosters tot support bij HR-vragen? Strobbo, onderdeel van de SDWorx Group, toont op het RetailDetail HR & People Congress hoe AI-tools ook het HR-departement transformeren.

Artificiële menselijkheid?

Terwijl één op de vijf werknemers vreest dat AI hun baan zal overnemen, blijkt uit studies keer op keer dat AI vooral de werkervaring kan verbeteren door taken te automatiseren en processen te optimaliseren. “Mensen zullen niet vervangen worden door AI, mensen zullen vervangen worden door mensen die met AI werken”, zegt Nick Geys van Strobbo. Hij kan het weten, want Strobbo’s AI-gebaseerde HR-planningstool voor retail en horeca won recent een innovatie-award.

Artificiële intelligentie is inderdaad nergens nog weg te denken. Eén op drie Belgische bedrijven investeert er momenteel in. Zelfs daar waar mensen met stip op de eerste plaats komen, in het HR-departement, kunnen AI-tools op heel uiteenlopende manieren ondersteunen.

Vraag het de bot

In recruitment wordt AI vandaag het meest gebruikt. Van de juiste jobomschrijvingen tot het screenen van CV’s en het vinden van de juiste kandidaten, artificiële intelligentie kan het mits de juiste tools vele malen sneller en efficiënter. Deze tools kunnen duizenden cv’s analyseren en de meest geschikte kandidaten identificeren op basis van vooraf gedefinieerde criteria, wat niet alleen tijd bespaart maar ook vooroordelen in het wervingsproces vermindert.

Chatbots kunnen basisvragen van sollicitanten beantwoorden, sollicitatiegesprekken plannen en zelfs initiële screenings uitvoeren. Niet alleen bij het rekruteren zijn chatbots trouwens handig: “Eén op de drie supportvragen lost AI bij ons op zonder dat er nog iemand tussenkomt”, vertelt Geys. Heel wat vragen zijn immers standaard, zoals wanneer het loon wordt gestort of over het cafetariaplan.

Echt plannen op maat

AI kan zelfs het toptalent binnen je onderneming spotten en persoonlijke carrièrepaden opstellen. Of wat te denken van het inroosteren van medewerkers, ontzettend belangrijk maar toch ook vaak een slopende en repetitieve taak. “Een degelijke planning gaat verder dan wie er wanneer kan werken. Met AI kan je er oneindig veel meer variabelen in verwerken, van de voorspelde bestellingen die binnenkomen tot welke skills er op welk moment nodig zijn”, vertelt Geys.

Maar het moet van twee kanten komen. Net zoals AI de HR-afdeling kan ondersteunen, is het ook aan HR om medewerkers en het systeem zelf in de AI-transitie te begeleiden. Geys: “De angst voor AI overwin je alleen door medewerkers actief te betrekken in de transformatieprocessen. Enkel door hen vroeg te betrekken zal je mensen meekrijgen en zullen medewerkers er effectief van gebruikmaken. En je weet, betrokken medewerkers blijven langer.”

Wat kan de impact zijn van AI op jouw HR-afdeling? Nick Geys vertelt er alles over op het RetailDetail HR & People Congress, op 6 juni in Antwerpen, samen met sprekers van Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Randstad en vele anderen.

Klik hier om nog snel je ticket te reserveren!
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN