RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven DreamlandToyChamp
  • Onderwerpen Interview
  • Personen Koen Nolmans
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Koen Nolmans (ToyChamp): “Dreamland schrijft dit jaar weer zwarte cijfers”

icon
Vrije tijd17 juni, 2024
  • Koen Nolmans, ToyChamp

Met een ongeziene snelheid heeft ToyChamp de zes overgenomen winkels van Fun verbouwd en heropend. Ook bij Dreamland is de ommekeer ingezet. De sleutel? Beleving: “Speelgoed is emotie”.

Vier hefbomen

Het was een trotse Koen Nolmans die afgelopen vrijdag de pers ontving in de recent verbouwde ToyChamp-winkel in Sint-Denijs-Westrem, één van de voormalige Fun-panden. Alle zes winkels die de ondernemer in februari overnam van de failliete keten, zijn intussen omgebouwd – de eerste heropende al vier weken na de overname. “We hebben op zes weken tijd wel acht winkels geopend: twee nieuwe in Nederland en zes voormalige Fun-winkels in België. Merksem, Sint-Joris-Winge – waar het ooit allemaal begon – Lokeren, Dendermonde, Oudenaarde en Sint-Denijs-Westrem.” Een huzarenstukje.

Hij maakt zich sterk dat Dreamland dit jaar uit de rode cijfers geraakt: “De cijfers zijn al beter dan we hadden voorzien.” Vier hefbomen maken het verschil: “Ten eerste moest de omzet omhoog. Dat doen we door meer beleving toe te voegen en wervende acties op te zetten. De marge verbeteren we doordat we nu groter zijn en dus voordeliger kunnen inkopen.” De kosten gaan omlaag door het heronderhandelen van huurprijzen en door ingrepen in de logistiek en de IT. “We gaan naar één systeem voor Dreamland en ToyChamp. Dat gaat een enorm voordeel opleveren.” De laatste factor, dat zijn de mensen. “We hebben erop aangedrongen dat de kennis aan boord zou blijven.”

Een kwestie van focus

Ingewikkeld is het allemaal niet, vindt Nolmans: het is een kwestie van focus. “Fun was geen speelgoedwinkel meer. Dreamland wel, maar er zat te weinig emotie in het concept. Colruyt verkoopt potjes yoghurt, wij verkopen potjes Play-Doh. Dat zijn ook potjes, maar de beleving is totaal anders.” Ondanks het falen van heel wat concurrenten in de Benelux en in Europa, ziet de retailer het potentieel. Gen Alpha is wat digitaal vermoeid geraakt, en volwassen “kidults” zijn het spelen niet verleerd.

Straks opent in Mechelen de tweede “hybride” Dreamland (de eerste opende in Veurne): een winkel die de sterke punten van Dreamland combineert met de troeven van ToyChamp. “Er zitten een paar heel goede elementen in de Dreamland-formule. De verjaardagsbel bijvoorbeeld, waarbij jarigen een cadeautje scoren wanneer ze op de bel drukken, vind ik geniaal. Of ook de Let’s Bike fietslessen. Bovendien is Dreamland sterk met data, op basis van de Xtra-kaart.”

Naar honderd winkels?

De twee winkelformules groeien dus wat naar elkaar toe, maar voorlopig houdt Nolmans wel vast aan een tweemerkenstrategie. “We denken erover na, we laten het analyseren, maar we hebben nog niets beslist.” De teller staat nu op 88 winkels voor de groep: 26 in Nederland en 62 in België, waarvan 17 in het Franstalige landsgedeelte. Hoe groot is het groeipotentieel? “Honderd winkels moet haalbaar zijn,” denkt de ondernemer. “We zijn nu al duidelijk marktleider in de Benelux.”

Voor dit jaar komt een omzet van 270 miljoen euro in zicht, met een EBITDA-marge van 7%. “Al dat geld gaan we investeren in het verfraaien van de Dreamland-winkels. Vanaf 2025 plannen we zes tot acht verbouwingen per jaar. Ook ToyChamp-winkels strippen en verbouwen we elke tien jaar.” Echt getwijfeld heeft Nolmans niet, lijkt het: “We hebben ons examen gedaan in Nederland. Hoeveel Belgische retailers zijn daar succesvol?”

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd12 december, 2025
    Fietsen Wildiers onttroont Bike Republic als Belgisch marktleider

    Met de overname van branchegenoot Raida wordt Fietsen Wildiers de grootste fietswinkelketen van België, met 35 vestigingen. De Belgische fietsenmarkt blijft ondanks die consolidatiebeweging nog wel versnipperd.

  • icon
    Vrije tijd11 december, 2025
    Waarom Decathlon City de stadsklant opzoekt

    Met een spoedhersteldienst voor fietsen, een snelle click & collect service en een focus op zes stadssporten wil Decathlon City de Brusselaars en pendelaars in beweging krijgen. Straks mogelijk ook in andere steden.

  • icon
    Vrije tijd11 december, 2025
    “Kidults” al goed voor vijfde van de omzet bij King Jouet

    King Jouet groeit harder dan de markt dankzij de opmars van ‘kidults’: volwassenen die speelgoed voor zichzelf kopen zijn al goed voor 21% van de volledige omzet in België. Dit jaar groeide de keten tot nu toe met 9%.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN