RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vertrouwen consumenten herstelt zich na Griekse dip

icon
Algemeen20 augustus, 2015

Griekse crisis verdwijnt naar achterplan

In juli kende het consumentenvertrouwen in Nederland nog een kleine terugval. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek daalde toen met 2 punten tot 4 punten, vooral omdat de dagelijkse berichtgeving rond de problematiek van de Griekse schuldencrisis voor een terugval van het vertrouwen in de economie zorgde.

 

Nu die Griekse crisis weer wat naar het achterplan is verhuisd, heeft het consumentenvertrouwen zich hersteld. In augustus klom de barometer opnieuw tot 6 punten, het niveau van juni en meteen het hoogste peil in bijna acht jaar. De 6 punten houden in dat er 6 procent meer optimisten dan pessimisten zijn.

 

 

Het resultaat ligt aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 punten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44 punten of 44 procent meer pessimisten dan optimisten).

 

De vooruitgang weerspiegelt de betere houding tegenover de economische toestand, zowel voor de afgelopen twaalf maanden als voor het komende jaar. Onder meer op het vlak van werkgelegenheid ziet het er een stuk beter uit.

 

Koopbereidheid toch iets minder

Toch is de hemel hiermee niet volledig opgeklaard. In de peiling van het CBS valt de koopbereidheid van consumenten een fractie negatiever uit dan in juli. Dit komt vooral doordat consumenten iets minder rooskleurig oordelen over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Daardoor vinden ze de tijd ook iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

 

Dit alles houdt in dat het parcours naar het herstel hobbelig blijft verlopen. In juni gaven de consumenten immers 2,2 procent meer uit dan in dezelfde maand van 2014. Ze hebben vooral meer besteed aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, wat samenhangt met het aantrekken van de Nederlandse huizenmarkt. Ook gaven consumenten in juni meer uit aan personenauto’s.

 

Globaal lagen de aankopen van duurzame goederen in juni overigens 5,7 procent boven het peil van 2014. Verder besteedden de consumenten 1,8 procent meer aan voedings- en genotmiddelen. Aan overige goederen, zoals gas en motorbrandstoffen, gaven ze 3,9 procent meer uit. Ten slotte werd 1,0 procent meer betaald voor diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN