RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl gaat alleen nog vlees met keurmerk verkopen

icon
Food4 september, 2015

‘Duurzaamheid is niet duur’

Voor varkensvlees heeft Lidl die doelstelling in juli al gerealiseerd: het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds deze zomer één ster van het Beter Leven-kenmerk. Met het assortiment rundvlees en pluimveevlees zal Lidl geleidelijk de verbeteringen doorvoeren. Volgend jaar zal de helft van het vleesassortiment minstens één ster hebben en in 2018 moet dat dus gelden voor driekwart van alle vlees dat Lidl verkoopt.

 

Deze stappen passen in het “corporate social responsibility”-beleid van Lidl: al sinds 2007 werkt de discounter met het Beter Leven-kenmerk en sinds 2011 is Lidl overgestapt op weidemelk voor haar assortiment melk en karnemelk. Ook zijn alle bananen gecertificeerd door de Rainforest Alliance en is alle wild gevangen vis die Lidl verkoopt voorzien van het MSC-keurmerk.

 

Lidl benadrukt dat het de komende jaren verder werkt aan de verduurzaming van het totale assortiment. “Daardoor doen onze klanten automatisch steeds duurzamer boodschappen”, zegt Marlijn Somhorst, manager CSR bij Lidl Nederland. “Lidl laat zien hoe gemakkelijk het is om duurzaam boodschappen te doen. Bovendien laten we zien dat dit helemaal niet duur hoeft te zijn.”

 

Lidl betaalt meer voor kip

Met verduurzaming van het vlees-assortiment zijn wel extra kosten gemoeid: “De extra kosten van de gefaseerde overgang naar het Beter Leven kenmerk berekenen we niet door aan de klant”, aldus Lidl in een persverklaring. “Lidl investeert samen met haar leveranciers en partners in deze stap.”

 

Gisteren berichtte het CBS nog over de kloof in de prijs die boeren ontvangen voor hun vleeskuikens (0,89 euro per kilo) en de gemiddelde prijs die de consument betaalt (8,17 euro). Denkt Lidl dat de verduurzaming van het assortiment kip de pluimveehouders ook een betere verkoopprijs oplevert, zodat zij kunnen investeren in diervriendelijkere productie?

 

“Bij Lidl is de verkoopprijs losgekoppeld van de inkoopprijs”, reageert woordvoerster Jerina van Heck namens de discounter. “Wij werken al jaren samen met een groep vaste leveranciers. Met hen hebben wij al eerdere stappen gezet om het assortiment te verduurzamen. We betalen met deze stap een hogere inkoopprijs aan de keten, maar de consumentenprijs blijft gelijk. We investeren hier zelf fors in, omdat we het belangrijk vinden om onze verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in dierenwelzijn en in producten die beter zijn voor mens, dier en milieu.”

 

Transparante beloftes

Volgens Van Heck is Lidl qua dierenwelzijn voorloper in supermarktland. “Wij formuleren als eerste landelijke supermarkt een duidelijk einddoel, namelijk minimaal 1 Beter Leven-ster voor ons assortiment vers vlees”, zegt ze. “En we communiceren heldere tussenstappen zodat de klant precies weet waar wij staan en wat hij of zij bij ons koopt.”

 

“Fantastisch dat Lidl deze diervriendelijke stap zet en transparante beloftes doet over het volledige vleesassortiment”, reageert Frank Dales, algemeen directeur van de Dierenbescherming. “Ik hoop dat andere supermarkten volgen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan

    De Amerikaanse voedingsreus Del Monte Foods heeft het faillissement aangevraagd wegens “veranderde consumentenvoorkeuren”. Het bedrijf hoopt dankzij de procedure een koper te vinden die voor een afgeslankte doorstart kan zorgen.

  • icon
    Food3 juli, 2025
    Belgische monstergroei stuwt Jumbo hoger

    In de eerste zes maanden van het jaar groeide de omzet van de Belgische Jumbo-supermarkten met 25%, waardoor de vergelijkbare omzetgroei voor het hele bedrijf 3,7% bedroeg.

  • icon
    Food3 juli, 2025
    Opnieuw ruzie tussen JDE Peet’s en Everest (Jumbo, Picnic)

    Nog geen vier maand na het einde van hun vorige ruzie is het alweer prijs tussen koffieproducent JDE Peet’s en inkooporganisatie Everest. De organisatie, die onder andere Jumbo en Picnic groepeert, wil geen Douwe Egberts meer inkopen na een forse prijsverhoging eergisteren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN