RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PostNL en Deutsche Telecom testen flexibele afleverboxen

icon
m-Tail4 september, 2015

 

PostNL Afleverbox

De zogeheten ‘last mile’, het afleveren van bestelde pakketten bij de consument thuis of op een ander adres, stelt online leveranciers voor uitdagingen. “Zowel logistieke dienstverleners als webshops zullen er hard aan moeten werken om meer keuze te bieden in zowel bezorgmoment als afhaalmogelijkheden”, stelde Nando van Essen gisteren in zijn presentatie ‘Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!’ tijdens E-commerce Insights.

 

In Nederland houdt PostNL daarom een proef met de PostNL-afleverbox, vertelt de e-commercespecialist, partner bij UC Logistics & fulfilment. Deze kunststof afleverbox kan de bezorger gebruiken wanneer een klant niet thuis is en een pakket ontvangt waarvoor niet getekend hoeft te worden. Het pakket wordt dan in de afleverbox gedaan die aan het huis verankerd zit. Die verankering is alleen door de klant op te heffen zodra deze thuiskomt. De pilot loopt sinds mei in een gesloten gebruikersgroep van medewerkers van PostNL, die in een aantal pakketroutes wonen vanaf het PostNL-depot in Halfweg.

 

Paketbutler

 

In Berlijn test Deutsche Telekom met Zalando en DHL Parcel het Paketbutler-concept. Deze verpakking is geschikt voor pakketten tot 70 cm hoog en kan compact worden opgevouwen. “De pilot van PostNL die nu wordt afgerond, werkt technisch goed maar deze wijze van bezorgen is operationeel zeer bewerkelijk, laat het bedrijf weten”, aldus Van Essen. “Volgens Deutsche Telekom is de test inmiddels afgerond en worden de resultaten geanalyseerd, maar zijn er nog geen verdere mededelingen over een mogelijke marktintroductie”.

 

Andere concepten voor pakketbezorging in Nederland zijn boxen van onder andere Logixbox. DHL Parcel is in Duitsland actief met de DHL Paketkast. In de UK is er de Hippo-Box.

 

Naar ruimere avondlevering en afhalen

Van Essen verwacht dat thuislevering, in combinatie met het ruimere avondlevering en meer keuzemogelijkheid voor consumenten, toekomst heeft. “Op het gebied van afhalen hebben vooral webshops nog een forse inhaalslag te maken. Te veel webshops bieden hun klanten nog steeds niet de mogelijkheid om af te halen bij een landelijk afhaalpunt of bij één of meerdere eigen afhaalpunten”, concludeert hij.

 

Afleverboxen hebben volgens hem kansen wanneer ze universeel toepasbaar zijn en door alle pakketvervoerders kunnen worden ingezet. “Ze moeten financieel aantrekkelijk zijn voor alle partijen, vooral voor de consument, en tot slot moeten veiligheid en juridische aspecten voldoende gewaarborgd zijn.”

 

Met de bus

Een andere oplossing is die van Deutsche Post: pakjes met een ADAC-bus versturen. De achterliggende gedachte is dat het bedrijf zo grip houdt op de markt voor online shopping. Een service voor pakketdistributie tussen grote Duitse steden zou – naast het huidige DHL Express netwerk – een goedkoper en sneller alternatief kunnen zijn voor zakelijke klanten en consumenten in grote steden. Deutsche Post werkt sinds vorig jaar samen met ADAC in het project Postbus in 120 Duitse steden.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN