RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tout Bien
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
  • Geografie België
  • Personen Average Rob
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Average Rob-bier Tout Bien, of sociale media als onderhandelingswapen

icon
Food3 juli, 2024

Supermarkten smeken om het in de rekken te mogen zetten, klanten schuiven rijen dik aan voor getapte pintjes en de aankondiging van een nieuwe rouge-variant werd organisch zo’n 350.000 keer bekeken. Tout Bien is nochtans “heel gewone” pils, maar het biermerk van internetfenomeen Average Rob bewijst de kracht van marketing als geen ander…

Van gehypet naar ‘established’ merk

Net als de Youtuber zelf wil het biermerk vooral ‘average’ zijn: Tout Bien staat voor een doodgewoon, lekker Belgisch pintje. Toch is het succes van het jonge merk allesbehalve gemiddeld, niet het minst op marketingvlak. Op de Retail Marketing Day op 19 september vertelt general manager Wim Maeyens (voorheen Duvel) hoe Tout Bien Pils creativiteit, strategische samenwerkingen en een sterke online aanwezigheid bundelt om een uniek merkverhaal neer te zetten.

De eerste batch Tout Bien Pils in 2022 was al binnen enkele uren uitverkocht. Om maar aan te geven hoe hard het kan gaan via sociale media. Daarna kwam echter het “echte werk”: hoe maak je van een gehypet biertje in een verzadigde markt een heus merk dat in alle grote supermarkten en drankenhandels ligt? Voor Maeyens betekent het vooral nadenken over wederzijdse partnerships: waar ligt de waarde van een klein bedrijf voor de grote spelers in België?

“Nieuwe klanten aantrekken naar de winkelvloer”

Toen Tout Bien in de rekken kwam te liggen bij Delhaize maakte het pilsmerk daarover een video die viraal ging op Linkedin. Average Rob kroop vervolgens zelf in medewerkerstenue voor de aankondiging van de nationale opstart bij Colruyt en Albert Heijn. “Dankzij die samenwerkingen kunnen wij ons bereik enorm vergroten en een breed publiek aanspreken, terwijl de supermarkten nieuwe doelgroepen naar hun winkels trekken. Het is een win-win situatie: zij krijgen nieuwe klanten over de vloer en wij krijgen een platform om ons merk te laten groeien.”

Het blijft echter niet enkel bij sociale media: de nieuwe Tout Bien Rouge was dit jaar enkele weken exclusief beschikbaar bij Prik&Tik-drankenhandelaars en er werd ook een unieke beerpong-tafel weggegeven. Tijdens Pukkelpop werkte Average Rob voor zijn DJ-set in de Boiler Room een dagje mee aan de kassa van de Colruyt-winkel in Zonhoven, wat resulteerde in een wachtrij van 170 man.

Creativiteit en buikgevoel als basis van ondernemerschap

“Onze marketingstrategie draait om creativiteit en authenticiteit. We willen niet de traditionele weg bewandelen. In plaats daarvan proberen we altijd iets nieuws en spannends te doen. Dit soort acties zorgen voor veel hype bij consumenten en versterkt de relatie met de retailers op verschillende vlakken.”

Een van de grootste uitdagingen is immers die unieke positie behouden door te blijven innoveren. “We willen bovenal waarde creëren voor zowel onze klanten als consumenten. Daarom moeten we ons constant bewijzen en samen blijven nadenken over creatieve manieren om ons product in de markt te zetten.”

Deze zomer staat alvast opnieuw een stunt gepland: Tout Bien zal een heuse pop-up organiseren met OKay tijdens de Gentse Feesten. “De map met ideeën is alleszins nog goed gevuld voor de toekomst. Het is fantastisch om als wendbare startup te navigeren zo een unieke plek in de markt in te nemen. Ik kijk er naar uit om ons verhaal te delen”, aldus Wim Maeyens.

Verwacht je op de Retail Marketing Day op 19 september aan keynotes van Carrefour, Tom & Co, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza, Voyado & meer!

Bestel nu je tickets en geniet meer dan 20% korting
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN