RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook toekomstige consument winkelt offline

icon
m-Tail17 september, 2015

Aantal bezoekers daalt

Ten opzichte van tien jaar geleden krijgen fysieke winkels 18% minder bezoekers over de vloer, bij veertig procent van de handelaars was er zelfs een daling van meer dan 25%. Een deel van die daling is te wijten aan de economische crisis, maar natuurlijk speelt ook de opmars van e-commerce zijn rol.

 

Die speelt echter niet in elke sector een even grote rol: ongeveer 7,5% van alle bestedingen gebeurt in Nederland online, maar bij voedsel is dat maar 0,5% terwijl het bij non-food over 14,5% gaat. Mode en elektronica nemen daarbij het voortouw: daarbij neemt online de rol van de fysieke winkels steeds meer over. Bij sectoren als supermarkten of woonwinkels zorgt het online aspect er net voor dat er meer klanten naar de winkels komen: klanten zoeken daar online inspiratie, om vervolgens hun aankoop in de winkel te doen.

 

Offline winkels hebben nog steeds voordelen

Willen de fysieke winkels overleven, moeten ze in elk geval inspelen op de nieuwe verwachtingen die consumenten ervan verwachten: een offline winkel wordt nog altijd gezien als beter om iets meteen mee te nemen, iets onmiddellijk te passen of om raad van een medewerker te krijgen. Op dat vlak hebben ze dus nog steeds een voorsprong ten opzichte van online winkels.

 

Liefst 73% van de 3.500 respondenten noemde de aspecten ‘direct kopen & meenemen’, ’touch & feel’ en ‘kennis & kunde’ de belangrijkste reden om offline winkels te bezoeken. Handelaars moeten hun fysieke winkels dus op minstens één van die functies baseren, al hangt het van de sector af welk aspect voorrang krijgt: bij modewinkels is dat ’touch & feel’, terwijl elektronicawinkels eerder moeten kiezen voor ‘kennis & kunde’.

 

Ook de locatie van de winkel is zeer belangrijk, aangezien die vaak het type shopper bepalen. Winkels in het centrum van een stad krijgen immers meer shoppers over de vloer die voor het plezier komen winkelen, dan winkels aan de rand van een stad.

 

De juiste strategie

Op basis van die factoren moeten handelaars volgens ABN Amro uit drie strategische richtingen kiezen voor hun fysieke winkels: ‘efficiency’ (snelheid en zekerheid), ‘experience’ (ervaring en uitproberen) en ‘expertise’ (kennis en specialisme).

 

Bij de eerste strategie draait alles rond snelheid en zekerheid: die winkels moeten ervoor zorgen dat klanten altijd snel hun producten hebben. Zo kunnen ze immers nog steeds de strijd winnen van e-commerce, waar verzendingen – zelfs al zijn ze dan dezelfde dag – voor vertraging blijven zorgen. Efficiëntie is vooral nuttig voor dagelijkse boodschappen en bouwmaterialen, waarbij een combinatie van online en offline best mogelijk is: denk daarbij aan click & collect, waarbij een online bestelling direct beschikbaar is in de winkel.

 

Winkels die mikken op ‘experience’ willen vooral een ervaring creëren voor de klant: het draait daarbij minder om de verkoop en meer om klanten de mogelijkheid te geven om producten te zien en uit te proberen. Klanten moeten overtuigd worden dat het om een goed product gaat en daarna kan de aankoop even goed online gebeuren, met bijvoorbeeld tablets die beschikbaar zijn in de winkel.

 

Tot slot is er nog de strategie die leunt op expertise, waarbij vooral de kennis van de medewerker een belangrijke rol speelt. Die moet klanten helpen om de juiste keuze te maken binnen een gespecialiseerd gamma, waarbinnen de klant vaak veel keuzemogelijkheden heeft. Voor webshops die voornamelijk elektronica verkopen, is deze strategie zeer nuttig wanneer ze de stap naar offline zetten.

 

“Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de meeste klanten nog steeds het liefst naar de winkel gaan, en ook in de toekomst liggen er nog genoeg kansen voor de fysieke retail. Winkelhouders moeten alleen wel een duidelijke richting kiezen: concentreren ze zich op efficiency, experience of expertise? Dat deze strategie werkt, blijkt uit een aantal nieuwe succesformules en aangepaste traditionele winkelconcepten. Stuk voor stuk bewijzen zij dat de fysieke winkel nog altijd springlevend is en een succesvolle toekomst tegemoet gaat”, besluit ABN Amro.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN