RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Heineken
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

China haalt het schuim van Heineken

icon
Food29 juli, 2024

Heineken verhoogt de verwachtingen voor dit jaar, ondanks een tegenvallende eerste helft. China drukt zwaarder op de prestaties dan de sterke groei in Mexico.

Chinese afwaardering

Heineken haalde 2,1% volumegroei in de eerste helft van dit jaar, goed voor een organische omzetstijging van 6% (zonder wisselkoerseffecten) tot 14,8 miljard euro. Dat was echter minder dan analisten hadden verwacht. De totale omzet groeide met 2,2% tot 17,8 miljard euro.

Ook de winst viel tegen door uitzonderlijke kosten in China: onder de streep was er 95 miljoen euro verlies door een eenmalige afwaardering. Heineken boekte liefst 874 miljoen euro af op zijn Chinese brouwpartner CR Beer. De Nederlandse bierreus kocht zich pas in 2019 in bij zijn Chinese brouwer, maar heeft er nu last van de economische vertraging.

Meer sales en marketing

Elders presteert Heineken nochtans wel goed. Amerika is goed voor 42% meer winst, vooral dankzij Mexico en Brazilië, en klokte zo af op 854 miljoen euro. Het is nu de meest winstgevende markt, ook al was er in alle regio’s groei. Zelfs in de meeste Europese landen won de brouwer marktaandeel.

CEO Dolf van den Brink noemt het een solide halfjaar, al “blijft de volatiliteit een realiteit”. Voor het hele jaar verhoogt Van den Brink de prognose naar 4 tot 8% meer winst. In de tweede jaarhelft belooft Heineken fors meer uit te geven aan sales en marketing.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food7 juli, 2025
    Temu waagt zich nu ook op de voedingsmarkt

    Nu de import van goedkope non-food uit China lastiger wordt, lijkt het erop dat Temu een FMCG-speler wil worden in Europa. In Duitsland benadert het Chinese platform lokale leveranciers van voeding en cosmetica.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Nutri-Score beïnvloedt online koopgedrag nauwelijks

    De Nutri-Score heeft weinig impact op het koopgedrag van online foodshoppers. De volgorde waarin producten in de webshop worden getoond, maakt wél een verschil, toont een studie van de Universiteit Antwerpen.

  • icon
    Food7 juli, 2025
    Tesco plant tien nieuwe Ierse vestigingen

    De Britse supermarktgroep Tesco wil tien nieuwe vestigingen openen in Ierland. De uitbreiding, die veertig miljoen euro moet kosten, zou in de komende twaalf maanden 400 nieuwe jobs opleveren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN