RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon zoekt toevlucht in AI door voorzichtige consument

icon
Algemeen2 augustus, 2024

De consument staat op de rem, dus zoekt Amazon zijn heil maar elders: de e-commercereus investeert sterk in AI. Dat gaat wel ten koste van de winstmarges.

Shift naar goedkoper

Amazon zoekt nieuwe groei en oplossingen voor de toekomst, zeker nu consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Het verkochte volume houdt goed stand, maar shoppers zoeken goedkopere producten. De e-commercereus voelt de toenemende concurrentie van Chinese aanbieders Temu en Shein, die uitblinken in prulletjes aan bijzonder lage prijzen.

Bijgevolg reorganiseerde CEO Andy Jassy het logistieke netwerk in Noord-Amerika, zodat goederen zich dichter bij de klant bevinden en de leverkosten lager zijn. Het stelt Amazon naar eigen zeggen in staat om goedkopere artikelen aan te bieden, die anders niet rendabel zouden zijn.

16 miljard extra voor AI

Het hield niet tegen dat de marges vorig kwartaal zakten, al komt dat vooral door de sterke investeringen in kunstmatige intelligentie. De marges van Amazons lucratieve clouddivisie AWS daalden met 2 procentpunten tot 36%, omdat het bedrijf liefst 50% meer (een indrukwekkende 16 miljard euro) investeerde in logistieke netwerken en AI-infrastructuur zoals datacenters en chips. De omzet van AWS steeg met 19% tot 26,3 miljard dollar (24 miljard euro).

De advertentie-inkomsten stegen met 20% naar 12,8 miljard dollar (12 miljard dollar). Hoewel dat een vertraging is ten opzichte van de 24% groei vorig kwartaal, noemt JPMorgan advertenties nog altijd Amazons snelst groeiende inkomstenstroom – en ook een van de meest winstgevende.

In totaal rapporteerde het bedrijf een netto-omzetstijging van 10% tot 148 miljard dollar (135 miljard dollar) in het tweede kwartaal, goed voor een fors gestegen nettowinst van 13,5 miljard dollar. Amazon verwacht dat de operationele inkomsten in het huidige derde kwartaal tussen de 11,5 en 15 miljard dollar zullen liggen, weliswaar onder de verwachtingen van analisten. De hoge uitgaven blijven met andere woorden op de winst drukken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN