RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando gaat verder met OpenAI na groeikwartaal

icon
Mode6 augustus, 2024

Zalando zit weer op het groeispoor: zowel de omzet als winst stegen in het tweede kwartaal. De modespeler wil nu nog meer gebruikmaken van artificiële intelligentie en de Chinese ‘teleshopping 2.0’ naar Europa halen.

Net geen 50 miljoen klanten

De kwartaalomzet van Zalando steeg met 3,6% naar 2,8 miljard euro. De modemarktplaats verkocht voor 3,8 miljard euro aan producten (in brutowaarde), een stijging van 2,8%, en bediende net geen vijftig miljoen klanten. De brutowinstmarge verbeterde met 0,8 procentpunten tot 6,5% van de omzet, dankzij efficiënter inventarisbeheer en een lagere logistieke kosten. De aangepaste bedrijfswinst steeg van 144,8 naar 171,6 miljoen euro.

De inzet van Zalando in de categorieën sport, designer en beauty levert op, terwijl de omzet in B2B-fulfilment met meer dan 10% steeg. Natuurlijk kunnen ook investeringen in AI niet ontbreken: na de Zalando Assistant, een chatbot die klanten helpt, gaat Zalando nu een verdere samenwerking met OpenAI aan om “meer innovatieve Generative AI-oplossingen op maat voor de mode-industrie” te ontwikkelen. Voorbeelden zijn alvast content en achtergrondafbeeldingen voor producten.

Zalando wil ook ‘social commerce’ naar Europa brengen. Het bedrijf opent een nieuwe hub in Shenzhen om de Chinese expertise in aankopen via sociale media te vertalen naar “gepersonaliseerde inspiratie en entertainment” voor de Europese markt. In Azië is shoppen via livestreams, vergelijkbaar met de teleshopping van weleer in een modern jasje, erg populair, maar in Europa slaat het nog niet echt aan.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode5 juni, 2025
    Schoenenketen Maniet-Luxus neemt schoenhersteldienst over

    De Belgische schoenenketen Maniet-Luxus neemt de ambachtelijke schoenmakerij Dascotte uit Nijvel over. De retailer wil inspelen op het tekort aan vakmensen in de sector en tegelijk een alternatief bieden voor fast-fashion.

  • icon
    Mode5 juni, 2025
    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Shein

    25 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen Shein wegen het gebruik van misleidende praktijken met negatieve gevolgen voor consumenten, milieu en arbeidsomstandigheden.

  • icon
    Mode5 juni, 2025
    Geen collectief ontslag in Belgische distributiecentra Nike  

    Opluchting bij de werknemers van de Belgische distributiecentra van Nike: er vallen geen naakte ontslagen. Wel schuift het bedrijf met weekendjobs om kosten te besparen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN