RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Greenyard
  • Onderwerpen innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard werkt aan nieuwe vleesvervangers

icon
Food16 augustus, 2024

Nadat groenten- en fruitspecialist Greenyard een opmerkelijke zijstap nam met de overname van twee ijsjesfabrikanten, wil het bedrijf nu ook vleesvervangers op de markt brengen. “Wij gaan het anders aanpakken.”

Hogere winstmarges

Greenyard, huisleverancier van groenten en fruit aan grote retailers als Albert Heijn, Carrefour, Delhaize, Rewe en Tesco, wil sterker focussen op producten met een hogere winstmarge. Dat zegt Francis Kint, die sinds begin dit jaar CEO van de groep is, in een interview met De Tijd. Het bedrijf, dat groeide uit een champignonkwekerij, is naast verse groenten en fruit ook actief in diepvries en conserven en kijkt nu naar nieuwe categorieën.

De ietwat verrassende recente overnames van de Italiaanse ijsjesproducent Gigi en het Belgische Crème de la Crème zijn daarvan een mooie illustratie: ze passen in die strategie om te diversifiëren naar margerijke producten. “Grote omzetten levert het nog niet, maar ijs kan een substantieel deel worden van onze bottomline”, aldus de topman.

“Vleesvervangers zijn slecht aangepakt”

Omdat de groep al actief is in diepvries, brengt de diversificatie weinig bijkomende logistieke kosten met zich mee. De ijsjes passen volgens Kint ook in het gezonde verhaal van Greenyard: de producten van het merk Gigi zijn plantaardig, bevatten meer dan 60% fruit en groenten en zijn rijk aan vezels.

Grote overnames plant de CEO niet, wel wil hij de activiteiten van Greenyard nog uitbreiden naar nieuwe categorieën. Het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van vleesvervangers. “Maar niet op de manier zoals ze vandaag al bestaan. Klassieke vleesvervangers zijn op een slechte manier aangepakt. Het zijn overbewerkte producten. Wij gaan het anders aanpakken”, aldus de topman, die hoge verwachtingen koestert. Over enkele maanden al belooft hij er meer over te vertellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN