RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse consument hijst de vlag

icon
Algemeen20 oktober, 2015

Barometer maakt mooie sprong

De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, evolueerde de vorige vier maanden nog binnen een nauw kanaal. In juni stond de graadmeter op 6 punten, in juli daalde hij naar 4 punten om in augustus te herstellen naar 6 punten en vervolgens in september terug naar 5 punten te zakken.

 

In oktober was er echter een mooie stijging tot 8 punten, wat betekent dat er nu 8 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten dan pessimisten), het dieptepunt werd in februari 2013 (44 procent meer pessimisten dan optimisten) opgetekend.

 

De toename van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten positiever zijn over het economisch klimaat. Met name over de evolutie van de jongste twaalf maanden heerst tevredenheid.

 

Goede weer deed consument meer uitgeven

Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consument in augustus globaal 1,4% meer heeft uitgegeven dan in dezelfde maand van 2014: vooral voeding en genotsmiddelen lagen daarbij goed in de markt. De bestedingen kwamen in deze categorie 2,9% hoger uit dan twaalf maanden eerder, al was dat deels te danken aan het mooie weer: er ging immers vooral (fris)drank en ijs over de toonbank. Het was in augustus 2015 ook warmer dan in augustus 2014.

 

Aan duurzame goederen, zoals kleding en huishoudelijke artikelen, gaven de consumenten slechts 0,2% meer uit dan een jaar eerder. Die stijging is dan weer aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting is in augustus eveneens gekrompen.

 

Voorzichtigheid domineert bij vooruitzichten

Ook voor de komende maanden houden de voorspellers een slag om de arm: volgens de Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in oktober, ondanks de stijging van het consumentenvertrouwen, per saldo minder gunstig geworden dan in augustus en september.

 

De vooruitgang van dat vertrouwen was namelijk vooral gebaseerd op de evolutie van de economische toestand in de voorbije twaalf maanden, maar voor het komende jaar is er nog altijd heel wat scepsis. Zo vrezen de consumenten weer voor een negatieve evolutie op de arbeidsmarkt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN