RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Nutri-Score
  • Bedrijven Danone
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Danone de Nutri-Score vaarwel zegt

icon
Food5 september, 2024

In 2017 was Danone één van de eerste voedingsbedrijven die de Nutri-Score omarmde. Maar vanaf september zal de producent het label gradueel verwijderen van alle drinkbare zuivelproducten en plantaardige alternatieven.

Gewijzigd algoritme

Europese consumenten zien straks geen Nutri-Score meer op de verpakkingen van de zuiveldranken van de merken Danette, Actimel, Hi-Pro en Danonino, en evenmin op de plantaardige drinks van Alpro. Opmerkelijk, want Danone was jaren geleden één van de eerste grote voedingsfabrikanten die de Nutri-Score invoerde, om mensen te helpen om gezonde voedingskeuzes te maken. Maar intussen blijkt de fabrikant het niet langer eens te zijn met het gewijzigde algoritme achter het label.

Het probleem is, dat de herziene Nutri-Score de zuivel- en plantaardige dranken in de categorie dranken plaatst en dus vergelijkt met frisdranken. Volgens Danone geeft dit een vertekend beeld van de voedingswaarde van deze producten. Producten met een gelijkaardige samenstelling krijgen namelijk een verschillende Nutri-Score afhankelijk van of ze in een drinkbare of een lepelbare vorm worden aangeboden.

Inconsistenties

Concreet gaat bijvoorbeeld de Nutri-Score voor de drinkbare variant van Hi-Pro van A naar C, terwijl hetzelfde product in lepelbare vorm de A behoudt. Danonino drinkyoghurt gaat naar D terwijl de lepelbare variant met een gelijkaardige nutritionele samenstelling de score B behoudt. Actimel gaat van A naar B of zelfs D, naargelang de variant.

“Gezien deze inconsistenties, hebben wij besloten om vanaf september de Nutri-Score van onze zuivel- en plantaardige producten om te drinken gradueel te verwijderen”, zegt Danone in een statement. De fabrikant blijft de invoering van een voedingswaarde-etikettering op Europese schaal overigens wel steunen, op voorwaarde dat die wetenschappelijk onderbouwd is, gemakkelijk te begrijpen is voor consumenten en het mogelijk maakt om voedingsmiddelen te vergelijken.

“Betreurenswaardig en schokkend”

De bedenker van de Nutri-Score, professor Serge Hercberg, van de universiteit Sorbonne in Parijs, reageert scherp: “Het is betreurenswaardig en uiterst schokkend om te zien dat Danone de Nutri-Score opgeeft omdat de spelregels die door wetenschappers zijn opgesteld hen niet langer bevallen”, zegt hij tegenover persagentschap AFP.  Volgens hem is het relevant om vaste yoghurt en drinkyoghurt verschillend te beoordelen, zelfs als ze dezelfde hoeveelheid suiker bevatten: drinkyoghurt wordt voornamelijk buiten de maaltijden gegeten, als een “vloeibaar tussendoortje”, met het risico op “hoge consumptie onder kinderen en tieners”.

De Nutri-Score, die met z’n makkelijk te begrijpen kleurcode werd bedacht om consumenten naar gezondere voedingskeuzes te oriënteren, is intussen ingevoerd in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Spanje en Zwitserland. Maar er zijn in Europa ook heftige tegenstanders, waaronder Italië. Het gebruikt van het label is niet verplicht, fabrikanten hanteren het op vrijwillige basis.

“Niet toegelaten”

Maar de beslissing van Danone is niet zonder risico. Een Belgisch Koninklijk Besluit van 2019 bepaalt dat bedrijven die de Nutri-Score gebruiken voor één of meer van hun merken, dat moeten doen voor alle voedingsproducten die ze onder die merken op de markt brengen. De beslissing van Danone om enkel op de drinkyoghurts de Nutri-Score weg te laten, en op de rest van haar producten onder dezelfde merknamen de score wel te tonen, is dus niet toegelaten op grond van het KB, stipt advocate Nathalie De Weerdt van Stibbe aan op LinkedIn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN