RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Emté 3.0: "Wij positioneren ons op prijs en service, maar vooral op lekker"

icon
Food11 november, 2015

 

Emté voegt criterium ‘lekker’ aan prijs en service toe

Het is een winkel waarin vers volop de ruimte krijgt in lage, overzichtelijke stellingen. Daarvoor moeten de droge kruidenierswaren wel enorm inschikken, want op 1300 m² moet je nu eenmaal keuzes maken. En die keuze is ondubbelzinnig voor vers. “We hebben veel in dkw gesaneerd”, zegt Slippens. “We hadden 64 soorten wc-papier! Dat is toch van de gekke? Denk je dat daarvoor de mensen naar de winkel komen?”

 

“Ook in kantoorartikelen, panty’s of brede en diepe assortimenten was- en reinigingsmiddelen hebben we rigoureuze keuzes gemaakt”, voegt Kees Kiestra, operationeel directeur bij Emté, hieraan toe. “Veel non-food is verdwenen. Daarvoor in de plaats hebben we assortiment toegevoegd op basis van de vraag of de klant dit lekker vindt. Het positioneren van supermarkten tussen de polen prijs en service volstaat niet meer. Emté voegt daar het criterium ‘lekker’ aan toe.”

 

Supermarkt = thuisconsumptie

Zodat ze de klanten die op zoek zijn naar inspiratie ook kunnen adviseren, is het personeel tijdens de twee weken dat de winkel is verbouwd intensief getraind. “We hebben niet meer mensen in dienst dan voor de verbouwing”, zegt Kiestra. “Het is hetzelfde team dat nu ook in de winkel staat.”

Dat is een heel verschil met bijvoorbeeld Jumbo Foodmarkt, waar juist veel personeel is toegevoegd – met name in de keukens, waar veel koks voor de klanten koken. “Wij doen dat niet”, zegt Slippens. “Emté is en blijft een supermarkt met een mooi assortiment aan vooral verse voeding voor thuisconsumptie.” Hoogstens is de voeding ‘ready to heat’, maar ter plaatse opeten is er niet bij.

 

Zo ziet de nieuwe Emté-supermarkt eruit:

overzicht
Lage stellingen met verse producten in combinatie met een ingetogen grijze plavuizen vloer, maken Emté tot een overzichtelijke winkel.

 

kaas
De kaasafdeling telt vele nieuwe specialiteiten afkomstig van Sligro. De afdeling heeft een eigen houten vloer en staat onder de houten plafondbalken die doorlopen tot en met de wijnafdeling. Ook hier de tegeltjes die terugkomen in de wandstellingen met verse voeding.

 

bakkerij
Vanaf het deegstuk wordt in de bakkerij diverse soorten kleinbrood en ambachtelijke broden dagelijks vers gebakken. Emté garandeert vers brood tot sluitingstijd.

 

keuken
In de keuken bereiden medewerkers verse maaltijdsalades, desserts en pizza’s. Voor thuisverbruik. Emté 3.0 is een supermarkt en biedt geen voeding voor directe consumptie aan.

 

agf gekoeld
Gekoelde groenten en fruit staan gepresenteerd in een opvallende wandstelling met tegeltjes die de presentatie een vers en ambachtelijke uitstraling geven.

 

agf1
Een breed assortiment snackgroenten met uitgebreide uitleg.

 

agf2
Houten bekisting geeft de fruitafdeling een authentiek karakter.

 

agf kwaliteit en prijs
Ook op de groente- en fruitafdeling gaan kwaliteit en prijs hand in hand.

 

kopstelling
Ondiepe kopstelling op de dkw-afdeling. Daar is het woekeren met de ruimte, opdat vers in de rest van de winkels de ruimte kan krijgen.

 

wijn en plafond
Vanaf de kaasafdeling lopen zowel de houten vloer als het plafond met houten balken door tot en met de wijnpresentatie.

 

vis
Verse vis van Smit Vis. Emté heeft verse vis op ijs overwogen, maar het is toch voorverpakt geworden, omdat de verse vis volgens Emté zo veel beter zijn kwaliteit behoudt.

 

olijfolie
Service-artikel voor foodies: olijfolie van 20 euro per fles. “Dit zal bepaald geen snelloper zijn, maar het is toch mooi om het in deze winkel aan te bieden”, zegt CEO Koen Slippens.

 

sligro assortiment burgers dv
Diepvriesvlees van hoge kwaliteit, stelt operationeel directeur Kees Kiestra. “De leverancier heeft grootverpakkingen van Sligro exclusief voor Emté omverpakt in kleinere eenheden.”

 

kwaliteit en prijs
Emté wil zowel service als lage prijzen bieden. Beide komen nadrukkelijk terug in de winkelcommunicatie.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN