RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Halfjaarwinst Sainsbury’s 18 procent lager

icon
Food12 november, 2015

 

Winst daalt driemaal sneller

De strohalm die Sainsbury’s grijpt, is het gegeven dat het slechte nieuws in recente kwartalen net iets minder slecht is. En dat is – in theorie – vooruitgang. Zo was het eerste kwartaal van Sainbury’s in boekjaar 2015/16 heel slecht, met een identieke omzet die 2,1 procent daalde. Het tweede kwartaal van de derde Britse retailer was ietsje minder slecht, met een 1,1 procent daling van de identieke omzet. Per saldo lag de identieke omzet voor het halve jaar 1,6 procent lager dan in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15.

 

Met de halfjaarcijfers publiceert Sainsbury’s echter ook de winstcijfers. Dat was schrikken, want de winst voor belasting daalde liefst 18 procent. Dit is bijna drie maal zo slecht als in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15, toen Sainsbury’s een 6,3 procent lagere winst voor belasting rapporteerde. Op winstniveau kan de retailer dus niet meer steunen op de redenering dat het weliswaar slecht gaat, maar iets minder slecht dan eerder. Sterker, de winstdaling is een regelrecht drama. En dat in de aanloop naar kerst, dat in het belangrijke derde kwartaal valt.

 

Sainsbury’s heeft 150 miljoen Britse pond (210 miljoen euro) geïnvesteerd in permanente prijsverlagingen om tegenwicht te bieden aan de Britse divisies van Aldi en Lidl, die steeds meer klanten voor zich weten te winnen. Door deze investering groeide volgens Sainsbury’s het aantal transacties met drie procent en het verkochte volume met één procent, maar tegen lagere structurele en promotionele prijzen drukt dit – zoals wel gebleken is – de winst.

 

‘Small is beautiful’

Het probleem voor Sainsbury’s – en voor de overige grote retailers – is het feit dat hun ruggengraat van grote supermarkten steeds minder interessant is voor de meeste Britse shoppers. Vandaar ook dat Sainsbury’s naast haar 741 gemakswinkels – die in het eerste halve jaar 11 procent meer winst boekten en waaraan de retailer 11 locaties toevoegde – nu ook een nieuw format van micro-winkels test.

 

Daarnaast doet de retailer in zes supermarkten een test om klanten sneller van dienst te zijn, door in de winkelindeling een kort gemaksrondje met een snelle kassatransactie aan te bieden. Een soort gemakswinkel binnen de supermarkt.

 

Dit laatste is een compromis-oplossing van een supermarktorganisatie die weet dat grote winkels minder interessant zijn voor klanten, die – mede door de groeiende online omzet maar ook door de vergrijzing – daar steeds minder de weekboodschappen doen. De keuze valt steeds vaker op kleinere, dichter bij huis gelegen winkels (gemakswinkels en discountwinkels) en op online. Waar het in het verleden draaide om voortdurende vergroting van fysieke winkelformats, bewandelt Sainsbury – net als andere retailers – nu de omgekeerde weg: kleiner is plots beter.

 

Online en non-food groeien

De online omzet van Sainsbury’s nam met 7 procent toe, terwijl het aantal online bestellingen met 14 procent groeide. De waarde van de gemiddelde online bestelling neemt dus niet toe. Sainsbury’s moet het met name hebben van non-food, zoals huishoudelijke artikelen, financiële services van Sainsbury’s Bank en kleding.

 

Zo is het kledingmerk Tu – dat in de zes testsupermarkten ook meer ruimte krijgt – heel populair onder de klanten van Sainsbury’s. De verkopen van Tu groeiden in het halve jaar tot eind september 2015 met 10 procent. Hoewel dit een klantentrekker voor de winkels is, biedt Sainsbury’s sinds augustus Tu ook online aan.

 

Premium-pudding moet kerstshoppers lokken

Toch zal Sainsbury’s het, met de feestdagen in aantocht, vooral van de levensmiddelenomzet in de fysieke winkels moeten hebben. Daar is de druk het grootst. Hoewel de totale levensmiddelenverkopen bij de retailer met bijna een procent zijn gedaald, wijst Sainsbury’s op de toenemende populariteit van de exclusieve huismerkrange Taste the Difference. Daarvan groeide het verkochte volume met twee procent. Bovendien is de range bekroond door de Britse vereniging van huisvrouwen.

 

Hoewel Britse consumenten volgens Sainsbury’s wat meer te besteden hebben, geven ze die extra’s vooralsnog niet in supermarkten uit. “De markt blijft dus extreem uitdagend”, waarschuwt topman Mike Coupe, die niettemin voor de kerst zijn hoop vestigt op de kracht van Sainsbury’s kwaliteitslabel. “We boeken vooruitgang en we kijken vooruit naar een prachtige kerst waarin we onze klanten fantastische producten en goede waar voor hun geld bieden. Onze kerstpudding, voorzien van een laagje met 18 maanden gerijpte cognac, zal zeker tot de favorieten van onze klanten behoren.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief

    Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN