RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen duurzaamheidPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Mars de uitstoot van broeikasgas fors reduceert

icon
Food23 september, 2024
  • MARS

(Publireportage) Mars slaagt erin om de koolstofemissies los te koppelen van economische groei: het bedrijf heeft de absolute uitstoot van broeikasgassen in de volledige waardeketen sinds 2015 met 16% verminderd, terwijl de omzet met meer dan 60% groeide.

Op weg naar 50% broeikasgasreductie

In 2023 heeft Mars de reductie van broeikasgassen met 8% gereduceerd: dat is de grootste reductie in één jaar tijd ten opzichte van de vergelijkingsbasis van 2015. In totaal heeft Mars de broeikasgasemissies al met 16% verminderd, terwijl de business in dezelfde periode met meer dan 60% gegroeid is tot een jaaromzet van meer dan 50 miljard dollar (45 miljard euro). Dat blijkt uit het nieuwe Mars 2023 Sustainable in a Generation Report.

In absolute cijfers heeft Mars de uitstoot van broeikasgassen verminderd met 5,7 miljoen ton per jaar: dat is het equivalent van wat 1,3 miljoen benzinewagens gedurende een jaar uitstoten. Het bedrijf verminderde de uitstoot in de volledige waardeketen: van de boerderijen over de fabrieken tot de dierenklinieken. Mars blijft zo op koers om tegen het einde van 2030 een broeikasgasreductie van 50% te realiseren voor zijn waardeketen.

Regeneratieve landbouw

Omdat bijna 60% van de broeikasgasvoetafdruk van Mars afkomstig is van de landbouw, investeert het bedrijf verder in het opschalen van klimaatslimme landbouwtechnieken die de gezondheid van de bodem en de veerkracht van de landbouwbedrijven verbetert en tegelijkertijd boeren financieel ondersteunt. Deze duurzame initiatieven zullen tegen 2030 wereldwijd meer dan 1 miljoen hectare regeneratieve landbouw opleveren, waarmee de ingrediënten worden aangeleverd voor Mars producten, variërend van snacks voor mensen tot maaltijden voor huisdieren.

CEO Poul Weihrauch stelt dat de gerapporteerde vooruitgang het resultaat is van de strategie van het bedrijf om een solide groei te realiseren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen. Toen Mars in 2023 de “Mars Net Zero Roadmap” publiceerde, engageerde het bedrijf zich om meer dan 1 miljard dollar te investeren in drie jaar – en om de nodige financiële middelen te blijven vrijmaken tot de doelstelling van nuluitstoot bereikt is. “We hebben nog een lange weg te gaan, maar we zullen de wetenschap blijven volgen en laten zien hoe een verantwoordelijk bedrijf zowel goed als goed kan doen”, aldus de topman.

Recente investeringen van Mars in het opschalen van klimaatslimme landbouw:

  • Het ondersteunen van 1.900 boeren in vier Amerikaanse staten en in Polen om klimaatslimme landbouwmethodes in te zetten, met de focus op gewassen zoals maïs, soja en tarwe op meer dan 1,2 miljoen hectare akkerland, voor Mars petfoodmerken als Pedigree® en Iams®.
  • Het uitbreiden van de samenwerking tussen Mars merk Royal Canin en het Europese Soil Capital prgoramma: Mars zal financiële steun bieden aan bijna 250 boeren in Frankrijk en België op 300.000 hectare landbouwgrond.
  • Ondersteuning van het Next Generation Soil-programma in Mexico en Brazilië in samenwerking met het International Maize and Wheat Improvement Center (CIMMYT) in Mexico en Producing Right in Brazilië. Via dit programma heeft Mars al 100 maïsproducenten voorzien van de instrumenten en kennis om de productiviteit te verhogen, het gebruik van hulpbronnen te optimaliseren en te reageren op de gevolgen van klimaatverandering, zoals waterschaarste en lagere gewasopbrengsten.
  • Een onlangs aangekondigd duurzaam zuivelplan, Moo’ving Dairy Forward, dat zich verplicht tot een investering van 47 miljoen dollar over een periode van drie jaar als onderdeel van de nieuwe ‘climate-first’ benadering van zuivelinkoop van het bedrijf om de koolstofvoetafdruk van zuivel te verminderen met partners Fonterra, Land O’Lakes, Interfood en FrieslandCampina.

Raadpleeg het rapport

Via de link hieronder kan je het 2023 Mars Sustainable in a Generation Report doorbladeren om meer te weten te komen over hoe Mars zijn klimaatacties vooruithelpt, hoe Mars sinds 2017 bijna 750.000 mensen door zijn Supplier Advance en Supplier Origin programma’s heeft geholpen of hoe Mars Food & Nutrition in 2023 3,1 miljard gezonde maaltijden bezorgde.

Naar het rapport

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN