RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone gaat voor “zero netto CO2-uitstoot”

icon
Food17 november, 2015

Ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton

Het nieuwe klimaatbeleid van Danone streeft naar een “zero netto CO2-uitstoot” op lange termijn, te beginnen met een halvering in intensiteit (-50%) van broeikasgassen tegen 2030. Het bedrijf verbindt zich er ook toe om al vóór 2025 te starten met een absolute afname van de uitstoot. Vandaag heeft Danone naar eigen zeggen een ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton.

 

Om dat ambitieuze doel waar te maken, zal Danone niet alleen focussen op de domeinen die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen (productie, verpakking, logistiek, einde levenscyclus) maar ook op de domeinen waarin het bedrijf een gedeelde verantwoordelijkheid draagt. Het gaat dan in het bijzonder om de landbouw, die goed is voor 65% van de totale uitstoot.

 

“Onze activiteiten houden rechtstreeks verband met natuur en landbouw”, zegt CEO Emmanuel Faber. “De risico’s van de klimaatopwarming zijn hoog. Ze hebben zowel een weerslag op de natuurlijke cycli waarvan wij afhangen als op de leefomstandigheden van families landbouwers en melkveehouders. Vandaag engageren we ons om veel verder te gaan en zetten we een beslissende stap in de richting van een veerkrachtig groeimodel.”

 

Vijf prioriteiten in de klimaatstrategie

Om die ambitieuze doelstellingen te bereiken, heeft Danone in zijn klimaatstrategie vijf prioriteiten vastgelegd:

  • De globale uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf reduceren in het uitgebreide activiteitendomein.
  • Initiatieven ontwikkelen voor de opname van koolstof in natuurlijke ecosystemen zoals bossen, mangroves en de bodem.
  • De ontbossingsimpact van de bevoorradingsketen van Danone volledig wegwerken tegen 2020.
  • Veerkracht inbouwen in de voedsel- en watercycli.
  • Bijdragen aan het cultiveren van gezonde voedingsgewoontes, die efficiënt gebruik maken van hulpbronnen en met ingrediënten die duurzaam geproduceerd worden.

 

Danone heeft al flink wat ervaring met het beperken van zijn CO2-uitstoot. In 2008 lanceerde het bedrijf nog een plan om de CO2-intensiteit voor de activiteiten die onder zijn rechtstreekse verantwoordelijkheid vielen, in een periode van vijf jaar met 30% te verminderen. Met succes: eind 2012 kondigde de groep een resultaat aan van -42% (uitgedrukt in gram CO2 per kilogram verkocht product). Daarmee had het zijn doelstelling niet alleen overtroffen, maar ook een jaar eerder behaald dan gepland.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    Greenweez verschijnt in Belgische winkels Carrefour

    In de winkels en de webshop van Carrefour België verschijnen de biologische producten van e-commercespeler Greenweez in de rekken: dat moet shoppers meer keuze bieden in bio tegen lagere prijzen.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-assistent voor winkelmedewerkers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN