RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Maison Dandoy
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Maison Dandoy bewust 10% van zijn omzet opgeeft

icon
Food24 september, 2024
Alena Veasey / Shutterstock.com

Maison Dandoy stopt met exporteren naar verre landen, zelfs al geeft het Brusselse koekjesmerk zo 10% van zijn omzet op. Het is ecologisch – én economisch – niet meer te verantwoorden, klinkt het.

Niet te verdedigen

Tot voor kort was de Japanse markt goed voor 5% van alle omzet bij Maison Dandoy. Toch vliegt sinds begin dit jaar geen enkel Brussels speculaasje meer van Brussel naar Japan, waar een eerste filiaal al in 2012 opende. Koekjes per vliegtuig naar Japan sturen, is vanuit milieuperspectief immers niet meer te verdedigen, zegt co-CEO Alexandre Helson aan L’Echo.

Bovendien laakt de topman de overdreven globalisering, waarbij je dezelfde producten van Brussel tot Tokio en New York kan terugvinden. Bovendien kwam de winstgevendheid eveneens in het gedrang: het duurde even voor het familiebedrijf ontdekte dat het eigenlijk geld aan het verliezen was.

Astronomische verborgen kosten

“Een klein, gemechaniseerd bedrijf als het onze is gewoon niet geschikt voor dit soort export. Voor een KMO van onze omvang zijn de verborgen kosten astronomisch”, hint de CEO op de toenemende transportkosten, de lagere marges en vele tussenpersonen.

Ook naar de Verenigde Staten exporteert het bedrijf niet meer. Tijdens de feestdagen waren de Brusselse koekjes bij verschillende luxewarenhuizen te vinden, zoals Bergdorf Goodman in New York. Zelfs bestellen in de webshop (weliswaar goed voor minder dan 2% van de omzet) kan alleen nog maar vanuit België en de buurlanden.

Meer winkels in België

In totaal knipte Maison Dandoy zo liefst een tiende van de twaalf miljoen euro omzet weg. Dat is ondertussen wel al ruimschoots gecompenseerd, maakt Helson zich sterk: de koekjesbakker zet nu in op expansie op eigen bodem. Sinds het vorig jaar de beslissing nam om verre markten weg te snijdne, opende het merk twee nieuwe winkels in Brussel (Elsene en Sint-Gillis).

Nu wil het bedrijf vanuit Brussel uitbreiden naar naburige steden, zowel in Vlaanderen als Wallonië. “We hebben nog veel ruimte voor verbetering in België”, aldus Helson, die voor een netwerk van lokale winkels gaat. Ook de winkel in Parijs mag blijven, want nog dichtbij genoeg.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN