RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Perfetti Van Melle
  • Onderwerpen Category Management CongressMarketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wij verkopen geen Perfetti Van Melle, wij verkopen groei”

icon
Food25 september, 2024
Jan-Jaap Jansen, Perfetti Van Melle

“Er valt in België nog veel geld te verdienen door een hechtere samenwerking tussen retailers en fabrikanten”, zegt Jan-Jaap Jansen van snoepjesfabrikant Perfetti Van Melle. Hij vraagt onder andere meer aandacht voor het kassameubel.

Een winkelvloerspel

“Mensen worden blij als je zegt dat je voor een snoepjesfabrikant werkt”, lacht Jansen, die trademarketingmanager is bij het bedrijf achter merken als Mentos, Fruittella, Frisk, Look-O-Look en Chupa Chups. Zoetwaren zijn in de supermarkt een beetje een aparte categorie: “We zijn standaard op twee plekken in de winkel te vinden: het rayon en de kassa. Dat maakt het al anders dan veel andere categorieën.”

De producten moeten het grotendeels van impulsaankopen hebben, ze staan immers doorgaans niet op het boodschappenlijstje. “Dat betekent dat wij moeten zorgen voor confrontatie, met de inzet van POS-materiaal, schapinrichting, tweede plaatsingen, promoties… Het is meer nog een winkelvloerspel dan andere categorieën, waar e-commerce al een grotere rol speelt.”

Aandacht voor de kassa

De kassa is voor Perfetti Van Melle nog steeds een heel belangrijk verkooppunt in de winkel, zeker voor de verfrissers zoals kauwgom en muntjes. “Ik denk dat er meer aandacht mag komen voor het kassameubel. Hoe vul je die kassa-omgeving optimaal in? Kijk naar de ontwikkeling van selfscan: het aanbod is daar nog beperkt.”

Maar ook het reguliere suikerwerkschap verdient meer zorg: “Wat is nu het ideale schap, hoe vullen we dat samen in? Kunnen we wat vaker dan eens om de zoveel jaar de indeling van die categorie herbekijken? We moeten ervoor zorgen dat de juiste producten daar liggen, op de juiste manier gepresenteerd, wanneer de shopper voor dat schap staat.”

De taart doen groeien

Het is belangrijk om aandacht te blijven vragen voor deze categorie, zegt Jansen. Zoete en hartige snacks samen zijn in België goed voor ruim 8% van de totale supermarktomzet. Suikerwerk vertegenwoordigt zo’n 1,7%. “Impulscategorieën zijn transactiebouwers, dat is interessant voor retailers. We zien ook dat de vraag in deze categorie zelfs in tijden van hoge inflatie wel op peil blijft. Er is een continue interesse van de shopper.”

De categoriemanagement-afdeling van Perfetti Van Melle, die werkt voor Nederland, België en een aantal exportlanden, wil echt een objectieve kennispartner zijn die ervoor tracht te zorgen dat de taart groter wordt. “Als de taart groeit, dan pakt onze retailpartner daar 100% van en wij ongeveer een kwart. Wij vertrekken echt vanuit de behoefte van onze retailpartner. Wij verkopen geen Perfetti, wij verkopen groei.”

Transparant samenwerken

Jansen ziet de afgelopen jaren een versnelling in België qua samenwerkingen met retailers. “Ik denk dat er door retailers nog heel veel geld te verdienen valt op de Belgische markt als we die samenwerking nog hechter maken. Als we transparant naar elkaar zijn, de juiste data en de juiste inzichten delen, dan ontstaan daaruit mooie dingen. Retail is heel goed in het spel dat retail speelt, en daar heb ik onwijs veel respect voor. Tegelijk kunnen wij daar een mooie aanvulling op zijn, want wij weten alles van ‘ons’ stukje van de winkel. We delen samen een shopper. Ik heb een mooi team dat maar één doel heeft: groei realiseren samen met onze retailpartners.”

Op 10 oktober, op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, vertelt Jan-Jaap Jansen hoe Perfetti Van Melle het verschil wil blijven maken om de snoepjescategorie te doen groeien. Ook op de affiche die dag: sprekers van Faitrade België, Lidl, Nationale Loterij, Impaqtr én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN