RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Perfetti Van Melle
  • Onderwerpen Category Management CongressMarketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wij verkopen geen Perfetti Van Melle, wij verkopen groei”

icon
Food25 september, 2024
Jan-Jaap Jansen, Perfetti Van Melle

“Er valt in België nog veel geld te verdienen door een hechtere samenwerking tussen retailers en fabrikanten”, zegt Jan-Jaap Jansen van snoepjesfabrikant Perfetti Van Melle. Hij vraagt onder andere meer aandacht voor het kassameubel.

Een winkelvloerspel

“Mensen worden blij als je zegt dat je voor een snoepjesfabrikant werkt”, lacht Jansen, die trademarketingmanager is bij het bedrijf achter merken als Mentos, Fruittella, Frisk, Look-O-Look en Chupa Chups. Zoetwaren zijn in de supermarkt een beetje een aparte categorie: “We zijn standaard op twee plekken in de winkel te vinden: het rayon en de kassa. Dat maakt het al anders dan veel andere categorieën.”

De producten moeten het grotendeels van impulsaankopen hebben, ze staan immers doorgaans niet op het boodschappenlijstje. “Dat betekent dat wij moeten zorgen voor confrontatie, met de inzet van POS-materiaal, schapinrichting, tweede plaatsingen, promoties… Het is meer nog een winkelvloerspel dan andere categorieën, waar e-commerce al een grotere rol speelt.”

Aandacht voor de kassa

De kassa is voor Perfetti Van Melle nog steeds een heel belangrijk verkooppunt in de winkel, zeker voor de verfrissers zoals kauwgom en muntjes. “Ik denk dat er meer aandacht mag komen voor het kassameubel. Hoe vul je die kassa-omgeving optimaal in? Kijk naar de ontwikkeling van selfscan: het aanbod is daar nog beperkt.”

Maar ook het reguliere suikerwerkschap verdient meer zorg: “Wat is nu het ideale schap, hoe vullen we dat samen in? Kunnen we wat vaker dan eens om de zoveel jaar de indeling van die categorie herbekijken? We moeten ervoor zorgen dat de juiste producten daar liggen, op de juiste manier gepresenteerd, wanneer de shopper voor dat schap staat.”

De taart doen groeien

Het is belangrijk om aandacht te blijven vragen voor deze categorie, zegt Jansen. Zoete en hartige snacks samen zijn in België goed voor ruim 8% van de totale supermarktomzet. Suikerwerk vertegenwoordigt zo’n 1,7%. “Impulscategorieën zijn transactiebouwers, dat is interessant voor retailers. We zien ook dat de vraag in deze categorie zelfs in tijden van hoge inflatie wel op peil blijft. Er is een continue interesse van de shopper.”

De categoriemanagement-afdeling van Perfetti Van Melle, die werkt voor Nederland, België en een aantal exportlanden, wil echt een objectieve kennispartner zijn die ervoor tracht te zorgen dat de taart groter wordt. “Als de taart groeit, dan pakt onze retailpartner daar 100% van en wij ongeveer een kwart. Wij vertrekken echt vanuit de behoefte van onze retailpartner. Wij verkopen geen Perfetti, wij verkopen groei.”

Transparant samenwerken

Jansen ziet de afgelopen jaren een versnelling in België qua samenwerkingen met retailers. “Ik denk dat er door retailers nog heel veel geld te verdienen valt op de Belgische markt als we die samenwerking nog hechter maken. Als we transparant naar elkaar zijn, de juiste data en de juiste inzichten delen, dan ontstaan daaruit mooie dingen. Retail is heel goed in het spel dat retail speelt, en daar heb ik onwijs veel respect voor. Tegelijk kunnen wij daar een mooie aanvulling op zijn, want wij weten alles van ‘ons’ stukje van de winkel. We delen samen een shopper. Ik heb een mooi team dat maar één doel heeft: groei realiseren samen met onze retailpartners.”

Op 10 oktober, op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, vertelt Jan-Jaap Jansen hoe Perfetti Van Melle het verschil wil blijven maken om de snoepjescategorie te doen groeien. Ook op de affiche die dag: sprekers van Faitrade België, Lidl, Nationale Loterij, Impaqtr én Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff die zijn visie zal geven op samenwerking met leveranciers. Tickets bestel je via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het FMCG & Category Management Congress op 10 oktober
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN