RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AS Adventure
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

A.S. Adventure opent Care & Repair Center: “Het retailmodel omdenken”

icon
Mode1 oktober, 2024

In een gloednieuw herstel- en onderhoudsatelier brengt A.S. Adventure al zijn circulaire initiatieven samen. De retailer verlengt hier de levensduur van schoenen, kledij en sportmateriaal: “Koop minder, maar beter.”

“Waarde creëren op de lange termijn”

Vandaag opende A.S. Adventure in Hoboken een uniek in-house herstel- en onderhoudsatelier voor schoenen, kledij en sportuitrusting. Een primeur voor de Belgische retailsector, zegt het bedrijf: dit meer dan 2.000 m² grote centrum groepeert alle circulaire initiatieven van de retailer om zo een nieuwe standaard te zetten binnen de markt. Het is een 100% Belgisch project, in samenwerking met maatwerkbedrijf Kunnig.

“Het meest duurzame product is het product dat je niet moet kopen”, zegt CEO Bea De Beuckelaer van A.S. Adventure. “Retail gaat niet meer om verkopen, wel om waarde creëren op de lange termijn. We moeten ons traditioneel model omdenken.” Daarom zet de retailer sterk in op de ontwikkeling van circulaire diensten: onderhoud, herstellingen, verhuur, tweedehands…

Zes duurzame diensten

In het nieuwe Care & Repair Center in Hoboken komen die allemaal samen. Hier biedt het bedrijf zes unieke diensten aan. Met de hersteldienst voor alle wandelschoenen blaast A.S. Adventure een oud ambacht nieuw leven in. Er is een ecologische wasservice voor jassen, skibroeken, slaapzakken… Een grote groene machine – bijgenaamd de “Hulk” – onderhoudt en herstelt ski’s en snowboards. In het kledingherstelatelier wordt kledij hersteld of geretoucheerd, niet alleen voor A.S. Adventure, maar ook voor Juttu.

De hub biedt ook plaats aan de groeiende voorraad verhuurproducten voor winter en zomer. “We geloven sterk in verhuur: we doen het al jaren voor wintersportmateriaal en nu ook voor kledij, wandelstokken, fietstassen, babydragers…” Tot slot bevindt zich hier ook de “second life” (tweedehands) kindercollectie.

Duurzaam ecosysteem

A.S. Adventure bouwt hier dus een compleet duurzaam ecosysteem: “We pionieren binnen de Belgische retail. We willen de circulaire mindshift mee faciliteren. Duurzaam denken zit al sinds 1995 in ons DNA”, zegt De Beuckelaer. “Winstgevendheid is daarbij niet onze primaire doelstelling. De indirecte winst zit in de verstevigde klantentrouw. Dat is belangrijker dan de korte termijn.”

De retailer biedt hier een tegenstem tegen de trend naar goedkopere huismerken en oprukkende low cost retailers: “We blijven ervoor pleiten om te investeren in kwaliteitsmerken. Als je die goed onderhoudt, gaan ze heel lang mee. Ik vergelijk het graag met auto’s: de restwaarde van een BMW of een Mercedes blijft hoog en je rijdt er ook langer mee. Wij willen met onze producten hetzelfde doen: niet zakken in prijs, ook al besteedt de consument nu wat minder aan kledij. Koop minder maar beter, dan is het niet duurder.”

Geloofwaardigheid

Klanten kunnen de kinderjassen van bijvoorbeeld Patagonia of The North Face terugbrengen, en ze krijgen dan een restbedrag dat hoger is dan wat ze op Vinted zouden krijgen. “Dan is zo’n jas niet zoveel duurder meer dan een goedkoper merk. En we zien dan dat mensen dat bedrag opnieuw investeren in een echt kwaliteitsmerk. Dat verhaal willen we brengen.”

Een bijkomend element is klantentrouw: “We willen mensen tevreden stellen met deze diensten. Je krijgt daar veel liefde voor terug. Het draagt ook bij aan onze geloofwaardigheid als merk. Dat is de indirecte winstgevendheid. We weten dat we niet de goedkoopste zijn.”

Jongeren overtuigen

Of het publiek van A.S. Adventure vatbaarder is voor deze duurzame boodschap? “Voor een deel. Maar we bereiken een heel breed publiek, niet enkel de begoede klasse. Iedereen met een gemiddeld inkomen kan bij A.S. Adventure terecht. Een jas kan vele jaren meegaan. We verlopen ook niet de meest fancy kleuren, eerder tijdloze modellen. Donkerblauw verkoopt goed in België, het blijft er ook lang goed uitzien.”

De retailer wil nu vooral ook studenten overtuigen: “Hen willen we vertellen: denk toch eens na voor je bij een Temu of een Shein bestelt. Jonge mensen staan hier wel voor open. Al is er soms nog een grote ‘say-do-gap’, een kloof tussen wat mensen zeggen en wat ze doen.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN