RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon lanceert klimaatlabel ook in België

icon
Algemeen3 oktober, 2024
Amazon

Vanaf nu vinden Belgische shoppers op amazon.com.be een selectie van meer dan 70.000 producten met het “Climate Pledge Friendly”-label: de retailer wil het hen zo makkelijker maken om zoekopdrachten te filteren op producten met duurzame eigenschappen.

Helpen bij duurzame keuzes

Producten met minstens één duurzame eigenschap zijn op het Belgische platform van Amazon voortaan herkenbaar aan een logo in de vorm van een groen blad en een link naar de duurzaamheidskenmerken. Ze staan ook bij elkaar in een aparte winkel op www.amazon.com.be/cpfshop, net zoals de “Brands of Belgium”-selectie met lokale producten, bijvoorbeeld.

“Dit was één van mijn prioriteiten voor 2024”, zegt country manager Eva Faict van Amazon België in een gesprek met RetailDetail. “Zeven op tien Belgische consumenten willen graag meer duurzame producten shoppen, maar 56% kan die niet vinden, of ziet niet welke producten duurzamer zijn dan andere.” Uit een onderzoek dat dat OnePoll in opdracht van Amazon in juli 2024 uitvoerde bij duizend Belgische consumenten, blijkt dat slechts 11% altijd de milieu-impact van een product begrijpt tijdens het online shoppen. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden wil dan ook dat retailers hen helpen om duurzamere keuzes te maken bij alledaagse producten.

70.000 producten

Het Climate Pledge Friendly-programma van Amazon selecteert producten die bijvoorbeeld gemaakt zijn met gerecycleerde en biologisch afbreekbare materialen, of die energiezuiniger zijn dan vergelijkbare artikelen, op basis van 41 gecontroleerde en erkende certificeringen van derden, zoals Rainforest Alliance, Fair for Life en Forest Stewardship Council. Wereldwijd gaat het om 1,4 miljoen producten, een selectie die vorig jaar groeide met 157%. In de Belgische webwinkel zijn het nu al 70.000. “Dat aantal gaan we snel uitbreiden.”

Amazon lanceerde de Climate Pledge in 2019, om bedrijven uit landen over de hele wereld samen te brengen met het engagement om “net zero” te worden tegen 2040, dus tien jaar eerder dan het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft. Ook lokaal zet de retailer in op duurzaamheid: “In Antwerpen worden negen op de tien pakjes bezorgd met elektrische voertuigen, in Brussel gebruiken we cargofietsen, we gebruiken 100% hernieuwbare energie”, zegt Faict. “Onze filosofie is dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen, met de grote schaal die we hebben, en dat we andere partijen daarin mee kunnen nemen.”

Het Climate Pledge Friendly-programma is al actief in de grootste Europese markten. Tegelijk met België lanceert Amazon het nu ook in Zweden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN