RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Coolblue
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Coolblue “een Duits bedrijf” wil worden

icon
Elektro11 oktober, 2024

Coolblue heeft ambitieuze plannen in Duitsland: over vijf jaar moet de elektronicaretailer “een Duits bedrijf” worden. De webshop gaat ook steeds verder in zijn aanbod, al weigert CEO Pieter Zwart de nieuwe Amazon te worden.

Vijf keer zo groot

In 2029 moet het grootste deel van de omzet bij Coolblue uit de Duitse markt moet komen. Zo wil de Nederlandse elektronicawebshop binnen vijf jaar een Duits bedrijf worden, kondigde CEO en medeoprichter Pieter Zwart aan tijdens het evenement Shopping Today in Utrecht. Hoe hij dat wil bereiken? Dat deelt hij op de RetailDetail Night in Antwerpen.

Voor Coolblue is Duitsland een enorme groeimarkt, mede omdat de Duitse elektronicamarkt vijf keer zo groot is als de Nederlandse. Het bedrijf investeert er alvast 150 miljoen euro, met plannen om liefst 36 winkels en negen bezorgdepots te openen. Om de groei te ondersteunen, verkocht Pieter Zwart eind deze zomer al 7,5% van zijn aandelen aan investeerder HAL, waardoor HAL nu een meerderheidsbelang van 56,5% heeft.

Van webshop tot afvalverwerker

Behalve geografisch blijft Coolblue ook zijn aanbod uitbreiden. Inmiddels is de retailer een aanzienlijke speler in de witgoedsector, met 19% van de totale verkopen die uit deze categorie komen. Het betekent echter ook dat de klantreis nog verder geoptimaliseerd moest worden, van levering en installatie tot terugname achteraf. “Je wordt steeds meer een afvalverwerker”, aldus Zwart: 55% van al het witgoed dat in Nederland wordt opgehaald, haalt Coolblue naar eigen zeggen op.

De CEO benadrukt niettemin het belang van begrenzen: Coolblue wordt geen “everything store”, de droom die Jeff Bezos voor Amazon koesterde. Aangezien NPS (net promoter score, een parameter voor klanttevredenheid) centraal staat in het bedrijf, moet elke stap van de klantreis immers goed doordacht en gecontroleerd zijn.

Pieter Zwart sluit op 21 november de RetailDetail Night op het hoofdpodium af, samen met voormalig Walmart-directeur Dirk Van den Berghe. Tijdens de voorprogramma’s tonen ook Gamechangers zoals De Kringwinkel en AI-toppers zoals Carrefour de toekomst van retail.

Klik hier om je plaats of eigen tafel aan ‘early bird’-tarief te reserveren.
Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN