RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven PayPal
  • Onderwerpen DigitaliseringE-commercePublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eén of meerdere betaalproviders: hoe maak je de juiste keuze?

icon
Algemeen21 oktober, 2024

(publireportage) Niet alleen online, ook in de fysieke winkels worden digitale betalingen onmisbaar. Maar het complexe landschap stelt retailers voor strategische dilemma’s: kiezen ze voor één betaalserviceprovider (PSP) of voor meerdere?

Wat zijn de voor- en nadelen?

Consumenten verwachten een naadloze betaalervaring. Welke mogelijkheden retailers aanbieden om af te rekenen en of er één of verschillende PSP’s zijn, speelt dus een essentiële rol. Of retailers in zee gaan met één PSP of met meerdere leveranciers, is een strategische keuze met elk zijn voor- en nadelen. Welke overwegingen spelen mee? Wat is de beste keuze voor elk type bedrijf?

Momenteel kiest de meerderheid van de bedrijven ervoor om met verschillende PSP’s te werken, zo blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van PayPal. Uit een enquête onder 1.503 handelaars (+10 miljoen euro omzet) in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) blijkt dat 54% van de respondenten momenteel met twee of meer PSP’s werkt.

Voor retailers met internationale ambities

Wie voor meerdere leveranciers van betalingsdiensten kiest, is vooral internationaal actief en gaat voor flexibiliteit en schaalbaarheid. 36% van de webwinkeliers die met meerdere PSP’s werken, mikt in het komende jaar op internationale groei en wil lokale betaalmethodes integreren. Zowat de helft doet het om in verschillende regio’s en voor allerlei transactietypes (en valuta) dekking te hebben, aldus het onderzoek.

Deze strategie vermindert ook de risico’s door niet afhankelijk te zijn van één aanbieder. Zelfs als er problemen of storingen zijn bij één van de aanbieders, kan de retailer automatisch omleiden naar een andere betalingsdienst. Een derde van de respondenten zegt dankzij de verschillende providers ook meer toegang tot innovatie te hebben: door de expertise van meerdere aanbieders te benutten, kunnen ze inspelen op diverse transactietypes en een breed scala aan betaalopties leveren, van traditionele creditcards tot digitale portemonnees. Webwinkeliers zien de multi-PSP strategie met andere woorden als een slimme manier om hun dekking te vergroten.

Voor wie van eenvoud en maatwerk houdt

Toch vertrouwt ook een aanzienlijk deel van de bedrijven op één betaalprovider. 46% van de bedrijven in de verschillende regio’s werkt met een enkele PSP samen. België steekt er zelfs bovenuit met 53%. Het zijn vaak bedrijven die de complexiteit willen verminderen en meer maatwerk wensen. Wie met één PSP werkt, vindt dat de betaling zo beter kan worden afgestemd op hun eigen zakelijke behoeften (35%).

Vereenvoudigde rapportage is een ander groot voordeel: met één kanaal voor rapportage zijn de transacties makkelijker te stroomlijnen en bij te houden, geeft 29% van de handelaars aan. Evenveel retailers geven aan dat een uniforme set protocollen de beveiliging en naleving vergemakkelijkt. Ook hogere efficiëntie en lagere kosten spelen mee: in België, waar een enkele betaalprovider de voorkeur geniet, vindt ruim een kwart die aanpak kostenefficiënter.

Waar liggen jouw prioriteiten?

Verschillende digitale betaalstrategieën spelen kortom in op verschillende prioriteiten. Retailers die met meerdere PSP’s werken, geven de voorkeur aan flexibiliteit en schaalbaarheid, terwijl retailers die met één provider werken de nadruk leggen op meer eenvoud bij het verwerken van betalingen en het afhandelen van transacties.

Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.

Alle gegevens zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN