RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alcoholreclame aan banden: dit verandert er

icon
Food26 november, 2024

Een nieuw alcoholconvenant voor reclame legt striktere regels op, vooral daar waar adverteerders mogelijk jongeren bereiken. Op sociale media worden de mogelijkheden voor alcoholreclame flink beperkt.

TikTok en scholen

De betrokken sectoren (reclame, media en alcohol) hebben gezamenlijk besloten om de reclameregels rond alcoholproducten aan te scherpen. Het is vooral de bedoeling om jongeren beter te beschermen tegen de invloed van alcoholreclame, zeker gezien de opkomst van sociale media en de rol van influencers.

Dit zijn de belangrijkste maatregelen:

  • Verbod rond scholen: vanaf volgend jaar zullen er geen alcoholreclames meer mogen binnen 150 meter van scholen. Momenteel zouden er gemiddeld acht alcoholreclames te zien zijn binnen een straal van 250 meter rond scholen.

  • Weg van sociale media: alcoholreclame wordt uitgesloten van platforms zoals TikTok en Snapchat, tenzij kan worden aangetoond dat minstens 70% van het publiek meerderjarig is.

  • Beperkingen voor influencers: personen jonger dan 25 jaar mogen niet meer in alcoholreclames optreden.

  • Gezondheidswaarschuwingen: reclames moeten voorzien zijn van een gezondheidswaarschuwing. De huidige slogan is “alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”, al pleiten sommige politici nog voor een aanpassing naar “alcoholgebruik”.

  • Monitoring met AI: er komt een monitoringsysteem dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om reclameboodschappen op sociale media te controleren.

  • Opleidingen voor influencers: vanaf volgend jaar worden opleidingen aangeboden aan influencers over reclameregels, met als doel de naleving te verbeteren.

De maatregelen maken deel uit van een bredere inspanning om zelfregulering in de sector te bevorderen en anticiperen op mogelijke strengere overheidsmaatregelen. De sector werkt ook aan strengere regels voor snoep- en frisdrankreclame, met plannen om de leeftijdsgrens voor dergelijke reclames te verhogen naar 16 jaar en ze voor 21 uur te verbieden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een shoppingcenter: in het hart van Wijnegem Shopping Center, recht tegenover McDonald’s.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Directiewissel bij Bel Benelux en Noord-Europa

    Zowel in de Benelux als in Noord-Europa krijgt zuivelgroep Bel een nieuwe directie. Het bedrijf wil zich nog sterker profileren als belangrijke speler in evenwichtige en duurzame snacks.

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN