RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

icon
Algemeen22 januari, 2016

In een nieuwe sectorprognose stelt ABN Amro dat ook in 2016 de winstmarge in de detailhandel wellicht onder druk zal blijven staan. Het volume zal dan wel groeien, maar onder andere de grote concurrentie zorgen voor lage marges.

 

Sterke concurrentie en zwakke euro

ABN Amro verwacht dat het volume in 2016 met 2,25 procent zal stijgen. Die stijging zal echter niet zorgen voor grotere winsten. Veel retailers ondervinden sterke concurrentie en proberen zich te onderscheiden met branchevreemde producten. Daarnaast is ook de zwakkere positie van de euro ten opzichte van de dollar een groot probleem voor heel wat retailers, vooral in de modesector.

Binnen het non-foodsegment voorspelt ABN Amro een volumegroei van 2 procent per jaar voor 2016 en 2017. Dat is ook nodig, want het volume in die sector ligt 17 procent lager dan acht jaar geleden.

 

Volume stijgt, maar…

Supermarkten staan er op dat vlak beter voor. Daar is het volume vergeleken met acht jaar geleden gestegen met 6,5 procent. ABN Amro verwacht dat de supermarkten in 2016 opnieuw hun volume en hun prijzen zullen verhogen. De omzetgroei zou daardoor uitkomen op 2,5 procent. Bij voedingsspeciaalzaken zal het volume echter verder blijven dalen, voornamelijk vanwege de concurrentie van supermarkten.

Bij kledingwinkels zal het volume in 2016 verder stijgen, maar zal de druk op de winstmarge steeds groter worden. Woonwinkels profiteren daarentegen van de betere huizenmarkt en zullen in 2016 en 2017 hun volume zien groeien.

In de bouwmarktsector heeft de krimp zich in 2015 ook verder gezet, maar nu verwacht ABN Amro dat de bodem wel bereikt is en voorspelt het voor de komende jaren een volumegroei. De sterke concurrentie van grote, buitenlandse spelers kan er wel voor zorgen dat er gemakkelijker fusies zullen plaatsvinden om schaalvergroting te bewerkstelligen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkels te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN