RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel regeert de e-commercewereld

icon
m-Tail22 januari, 2016

Slechts elf van de vijftig grootste e-retailers wereldwijd zijn pure players. Een goede balans tussen offline en online lijkt een succesfactor in retail, maar shoppers evolueren sneller dan retailers kunnen volgen…

 

Elf ‘pure players’

Dat blijkt uit de 19de editie van het jaarlijkse Global Powers of Retailing rapport van Deloitte. Dat rapport identificeert niet alleen de 250 grootste retailers wereldwijd, maar ook de 50 grootste e-retailers. 

Uit die laatste rangschikking blijkt dat omnichannelretailers de e-commercewereld domineren. De grote meerderheid in de top-50 baat zowel fysieke winkels als webshops uit. Slechts elf bedrijven uit de lijst zijn pure players: Amazon uiteraard, de Chinese spelers JD.com, Vipshop Holdings en Dangdang.com, Zalando, de Amerikaanse technologieverkoper Newegg.com, Vente-privee.com, Asos, Ocado, Overstock.com en het Russische Ulmart. 

 

Offline en online integreren

Ondanks de groei van e-retail is het voorbarig om te spreken over de dood van de fysieke winkel, want meer en meer onlinespelers bouwen een fysieke aanwezigheid uit. Omgekeerd zie je dat fysieke retailers overnames realiseren in de onlinewereld, om hun e-commerceactiviteiten verder uit te bouwen.

Volgens Deloitte gaat het erom de juiste balans te vinden tussen e-commerce en fysieke winkels, om online en offline te integreren in een naadloos proces, om beide te zien als twee polen die elkaar versterken in plaats van bedreigen. Retailers moeten een vernieuwende retailomgeving creëren waar online en instore shoppen naadloos in elkaar overgaan. 

 

Nieuwe digitale kloof

En daar nijpt het schoentje. Deloitte waarschuwt namelijk voor een nieuwe digitale kloof in retail. De dag waarop bijna alle shoppers de hele tijd verbonden zullen zijn met het internet, komt snel dichterbij. Het online gedrag en de digitale verwachtingen van consumenten evolueren sneller dan retailers kunnen beantwoorden. 

Retailers onderschatten de vraag van shoppers om de digitale wereld te incorporeren in hun winkelervaring. Shoppers eisen betere digitale tools en voelen zich vandaag onvoldoende op hun wenken bediend. Een nieuw rapport hierover met de titel “Navigating the new digital divide” verschijnt in februari 2016.

 

De 10 grootste e-retailers

Retailer – Nationaliteit – E-retailomzet (mio dollar)
1. Amazon.com, VS, 70.080
2. Apple, VS, 20.600
3. JD.com, China, 17.672
4. Wal-Mart, VS, 12.200
5. Otto, Duitsland, 8.397
6. Tesco, VK, 6.504
7. Macy’s, VS, 5.400
8. Liberty, VS, 5.198
9. Casino, Frankrijk, 4.606
10. Suning, China, 4.199

(Bron: Deloitte Global Powers Of Retailing 2016)

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN