RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amerikaanse plannen Lidl mogelijk bedreiging voor Delhaize?

icon
Food26 januari, 2016

De geplande intrede van Lidl in de VS zou de winkels van Food Lion (Delhaize) kunnen treffen, menen analisten van Barclays in een recent rapport. Al lijkt Delhaize goed gewapend om weerwerk te bieden.  

 

Razendsnelle expansie

De razendsnelle internationale expansie van Lidl bleef tot nu toe beperkt tot Europa. Hoewel de discounter pas in 1988 z’n eerste winkel buiten Duitsland opende, is het bedrijf nu al in 26 landen actief en vertegenwoordigt de internationale business 66% van de omzet. 

Naast Duitsland zijn Frankrijk, het VK, Italië, Polen, Nederland en Spanje de belangrijkste landen voor de retailer, berekende Barclays. Zeker in het VK, Spanje en Polen is er nog flink wat groeipotentieel volgens de analisten. 

Daaraan kunnen we toevoegen dat Lidl ook in België grote expansieplannen koestert. Overigens berekende IGD recent dat Lidl in ons land in het gebroken boekjaar 2014-2015 een omzet van 1,85 miljard euro realiseerde en dat dit tegen 2017 zo’n 2,04 miljard zou zijn.

 

Potentiële dreiging

Moederbedrijf Schwarz is echter ambitieus en wil tegen 2020 met meer dan 25% groeien. Dat veronderstelt verdere expansie, ook buiten Europa. 

De beslissing van Lidl om in 2018 in de VS van start te gaan, betekent een keerpunt in de strategie van de retailer. Het hoofdkantoor bevindt zich in Virginia en wel 80 toekomstige winkellocaties zouden al geselecteerd zijn in acht staten langs de oostkust.

Dat brengt Lidl meteen op het terrein van Food Lion. Bovendien heeft ook Aldi – dat de Bottom Dollar keten van Delhaize overnam – expansieplannen langs de oostkust. De potentiële dreiging van de harddiscounters in deze regio was mogelijk één van de achterliggende motieven voor de fusie tussen Delhaize en Ahold.

 

Beperkte impact

Toch zou de impact beperkt kunnen blijven, volgens het rapport. In landen als Servië, Roemenië en België heeft Delhaize bewezen dat het stand kan houden tegen sterke prijsvechters. Dat geldt ook voor de VS, waar Food Lion betere vergelijkbare cijfers laat zien dan z’n grootste concurrent Wal-Mart. 

Bovendien verandert het koopgedrag in de VS: categorieën als vers en health & wellness zitten in de lift. Het nieuwe Food Lion concept, met als baseline “Fresh, Easy & Affordable”, is beter gewapend dan de harddiscounters om in te spelen op deze trends. Tot slot zal de fusie met Ahold tot inkoopvoordelen leiden in de VS. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN